Säkerhet, innovation och premiumteknik
För tio år sedan startade He Xiaopeng från noll.
Nu sysselsätter XPENG 15 000 ingenjörer, bygger enbart elbilar och tar upp kampen med andra elbilstillverkare i Europa.
Bolagets idé är lika enkel som radikal: kombinera mjukvara och hårdvara i ett tempo som bilindustrin aldrig sett förut.
Resan började 2014 när techentreprenören He Xiaopeng – mjukvaruingenjör i grunden och pionjär i en bransch som annars rört sig långsamt – såg möjligheten att göra mobilitet på ett nytt sätt. Trots att bilar funnits i över hundra år ville han börja på ett blankt blad och bygga enbart elbilar. Från dag ett var logiken hämtad ur techvärlden: snabb innovation, hårdvaran i ena handen och mjukvaran i den andra.
– Många biltillverkare bygger som ett legobygge med delar från olika leverantörer. Vi har allt under samma tak. Det gör att vi kan reagera extremt snabbt, säger Peter Maier, informationschef på XPENG.

Peter Maier, informationschef på XPENG.

Första modellen lanserades 2018
Redan 2018 lanserades den första modellen, G3, i Kina. Därifrån har utvecklingen gått snabbt, mer likt ett techbolag än en traditionell biltillverkare. Den logiken präglar hela organisationen: i dag arbetar över 15 000 mjukvaruingenjörer med allt från bilarnas system till fintechlösningar som utvecklas inhouse.
– Det gör oss unika. Vi behöver inte lägga beställningar externt, vi har all knowhow internt. Därför kan vi agera snabbare än någon annan i branschen, säger Peter Maier.
Ett exempel han lyfter är första vintern i Sverige, då defrostern inte fungerade fullt ut och imman låg kvar på rutorna. På bara åtta arbetsdagar skickades en OTA-uppdatering ut till kunderna.
– Det är unikt i bilvärlden, säger Peter Maier.
Men uppdateringarna handlar om mer än att fixa problem. XPENG har byggt en process där kunder kan bli testpiloter, prova ny mjukvara och ge feedback direkt till ingenjörerna.
– Vi har till och med svenska kunder som har egen kontakt med kollegorna i Kina. För de teknikintresserade är det här paradiset. För alla andra är det lika mycket en trygghet i att bilen bara blir bättre med tiden, säger Peter Maier.

Många biltillverkare bygger som ett legobygge med delar från olika leverantörer. Vi har allt under samma tak. Det gör att vi kan reagera extremt snabbt
Lockat globala aktörer som investerare
För nya bilmärken finns ofta en inbyggd skepsis, inte minst när de har kinesiskt ursprung. Därför betonar XPENG sitt oberoende: bolaget är börsnoterat i Hongkong och New York och har lockat flera stora globala aktörer som investerare.
– Vi är fortfarande en relativt liten aktör, men vi är ett internationellt bolag och helt privatägt. Många tänker att kinesiskt är lika med billigt. Vår ambition är den motsatta – att göra premium tillgängligt, inte genom prisdumpning utan genom teknik, säger Peter Maier.
Att vara en ung tillverkare innebär också ett annat utgångsläge. XPENG har kunnat bygga sina fabriker från grunden, utan arv av gamla processer eller fossildrivna produktionslinor. Produktionssystemen är helt elektrifierade och konstruerade för elbilar redan från start.
– Vi har inga fabriker från 50-talet som måste ställas om. Allt är high tech och byggt för el från början, säger Peter Maier.
Den här grundidén – att börja på ett tomt blad – präglar också själva bilarna. Medan etablerade märken fortfarande säljer premium i långa listor av dyra tilläggspaket vill XPENG göra det enklare. Här möts kunden av en fullutrustad bil direkt, utan att behöva räkna på kalkylark med tillval.
– Säkerhet, komfort och underhållning ska inte vara ett excelark av tillval. Det ska ingå från start, säger Peter Maier.

Utvecklar flygande bilar
Visionen sträcker sig långt bortom dagens modeller. XPENG utvecklar redan flygande bilar, där eVTOL-modellen X2 fått över 4 000 förorder. Visionen är att inom fem–tio år kunna kombinera bil och flyg i samma fordon, med rotorarmar som fälls ut vid behov. Dessutom lanseras nästa år humanoiden Iron – en robot med ett egenutvecklat chip, framtagen för kommersiellt bruk.
– Det kan låta som science fiction. Men det händer nu, och vi är en av de största aktörerna i Asien på området, säger Peter Maier.
På den svenska marknaden finns i dag två modeller: G6 i mellanklass-SUV-segmentet och G9 som större premium-SUV. Snart följs de av P7+, en fem meter lång sedan med hatchbacklucka och stort bagageutrymme.
– Sverige är viktigt för oss. Här finns både kunniga konsumenter, vinterklimat och stort teknikintresse. Vi passar in, säger Peter Maier.
På tio år har XPENG gått från en grundares idé till en europeisk uppstickare. Och resan har bara börjat.
– Vi har inget arv med diesel eller bensin. Vårt arv är passion och innovation. Vi har gått från startup till scale-up och finns nu i merparten av Europa. Vi är här för att stanna, avslutar Peter Maier.
