Annons Innehåll från Xpeng

Bilmodellen som gör premium tillgängligt för alla

En el-SUV som laddar 10–80 procent på en kvart, är tyst som ett bibliotek och erbjuder massage i förarsätet. Med G9 vill XPENG göra premium tillgängligt för alla – redan i grundutförandet.

På E4:an norrut rullar köerna förbi rastplatsen i ett jämnt brus. I en XPENG G9 trycks laddaren i och tolv minuter senare visar displayen 80 procent.

– Det ska kännas som ett vanligt bensinstopp, fast elektriskt, säger Peter Maier, informationschef på XPENG.

G9 är flaggskeppet i XPENG:s svenska line-up. Ambitionen var tydlig från start: en helt elektrifierad SUV där material, körupplevelse och teknik möts utan att slukas av extralistor.

– Vi ville erbjuda en premium-SUV med premiumteknik, sådant som ofta kostar mycket extra hos andra märken, men här som standard, säger Peter Maier.

Peter Maier, informationschef på XPENG.

Det nya premium

Premiumbegreppet har förändrats. För 15 år sedan betydde det nappaläder med kontrastsömmar. I dag är premium lika mycket att köra helt elektriskt – och att få avancerad teknik direkt i grundutförandet.

– Våra bilar har lösningar som ofta är kopplade till dyra tillvalspaket i exklusiva modeller. Hos oss ingår de från början, säger Peter Maier.

Bakom orden finns siffror som backar upp ambitionen. G9 laddar 10–80 procent på runt tolv minuter, har en räckvidd på upp till 54 mil och levererar 560 hästkrafter. 0–100 km/h går på cirka fyra sekunder, men bilen är byggd för mer än fartrekord.

– Den är snabb om du vill, men framför allt mjuk. Flera journalister har jämfört ljudnivån med betydligt dyrare bilar, säger Peter Maier.

Vi ville erbjuda en premium-SUV med premiumteknik, sådant som ofta kostar mycket extra hos andra märken, men här som standard

Huvudstaden till fjällen utan extrastopp

För att sätta laddförmågan i perspektiv driver XPENG kampanjen ”Stockholm–Sälen på 12 minuter”. En snabbladdning ger cirka 43 mils räckvidd, tillräckligt för att ta dig från huvudstaden till fjällen utan extra stopp.

Inne i bilen har XPENG lagt lika stor vikt vid känslan som vid prestandan. Interiören är knappfri och röststyrd med dubbla 15-tumsskärmar, en för föraren och en för passageraren som blir svart från förarvinkeln. Sätena har ventilation och massage som känns på riktigt, inte bara vibrerar. En mindfulness-funktion fäller ner stolen, dämpar ljuset och spelas upp i tio minuter för att ge en vilopaus under långkörning.

– Det gör föraren piggare. Komfort är också trafiksäkerhet, säger Peter Maier.

Och i samma anda har XPENG låtit underhållningen bli en del av säkerheten. Skärmarna är byggda för att vara enkla att använda, men också för att öppna hela det digitala ekosystemet. Här suddas gränsen mellan bil och mobil: appar, film och musik flyttas sömlöst, och telefonen kan trigga funktioner i bilen – och tvärtom. På så sätt blir bilen mer än ett färdmedel, den blir ett vardagsrum på hjul.

Uppdateras trådlöst

Även lillebror G6 visar samma tänk. Och när komforten väl är på plats blir nästa fråga hur bilen utvecklas över tid. G9 uppdateras trådlöst (OTA) och får löpande nya funktioner, från små justeringar i värme och defroster till helt nya appar. När kyla och imma ställde till med problem den första vintern skickades en uppdatering inom dagar.

– Våra kunder märker att bilen inte åldras. Den blir bättre och utvecklas, säger Peter Maier.

Bra garantier

Men teknik räcker inte; kunderna måste också känna förtroende för märket. XPENG säljs via etablerade återförsäljare som Bilia, Nybergs, Lecab, MotorHalland och Olofsson Bil – aktörer med både servicekompetens och kundförtroende. Till det kommer garantierna: sju år på bilen och åtta år på batteriet.

– Det signalerar att vi är här för att stanna och att vi litar på produkten, säger Peter Maier.

Samtidigt är G9 byggd för vardagen, inte för att glänsa på en mässa. Den stora karossen rymmer familj, resväskor och helgplaner. Styrningen är lugn, luftfjädringen dämpar ojämnheter på svenska vägar och de flesta funktioner sköts via skärmen eller med rösten. Vid parkering visualiseras rutorna och systemen tar över när du pekar.

– Det ska vara friktionsfritt. Tekniken märks mest när den försvinner ur vägen, säger Peter Maier.

Ligger bland toppnamnen

Och det tycks fungera. På den svenska marknaden är G9 XPENG:s mest sålda modell, och under 2024 har den legat bland toppnamnen i segmentlistor för stora, helelektriska SUV:ar.

– Premium handlar inte om kalkyler utan om känslan när du vrider på ratten och slappnar av i axlarna. Den känslan ska vara standard, säger Peter Maier.

Framöver väntar fler lanseringar och uppdateringar, men själva grundlinjen ligger fast: elektrisk vardag ska bli lika enkel som den gamla – och roligare.

– Kom och upplev bilen. Den är mer än ett sätt att ta sig från A till B, avslutar Peter Maier.