Hela denna avdelning är en annons från W8 Solution

Vanligaste misstagen när du vill gå ner i vikt

Vanorna, maten, drycken, träningen… Det finns många faktorer som spelar in för den som vill gå ner i vikt. Vägen mot den hälsosamma livsstilen är även kantad med risker för bakslag. Här är fem av dem – och så kan de undvikas.

EXTERN LÄNK: Prova det unika kosttillskottet till halva priset– och gå ner i vikt som du själv vill!

Misstag 1: Du slutar äta

Att sluta äta kan faktiskt göra det svårare att gå ner i vikt. För att hålla igång ämnesomsättningen måste vi äta regelbundet, framför allt då vi är som mest aktiva mellan morgon och tidig kväll. Att dramatiskt dra ner på kalorierna, exempelvis genom att hoppa över måltider eller äta pytteportioner, kan leda till sämre ämnesomsättning och även näringsbrist. Fokusera istället på vad du äter och försök hitta rutiner där du äter näringsriktig kost till frukost, lunch och middag varje dag. Fiberrik mat som frukt och grönt, rotfrukter och linser bidrar till en starkare mättnadskänsla och underlättar även för magen att fungera som den ska.

Misstag 2: Skygglapparna på

Kosten är nyckeln när det kommer till att gå ner i vikt. Men det finns mycket mer som påverkar. Väg in faktorer som träning, sömn och stress när du ska hitta balansen i din nya hälsosammare livsstil. Kom även ihåg att dina medärvda gener spelar in och att alla människor föds med unika förutsättningar. Att stirra sig blind på vågen är inte heller alltid det bästa. Den som lägger om sin kost i samband med träning kan till och med gå upp i vikt då muskelmassan förändras. Fokusera på hur det känns i kroppen.

Misstag 3: Dricker för lite

Det finns ingenting som är bättre att dricka än vanligt vatten. Törst kan ofta uppfattas som hunger, så testa att dricka ett stort glas vatten om blir du hungrig på oväntade tider och se vad som händer med känslan. Vatten innehåller inga kalorier och är alltid det nyttigaste och bästa alternativet.

Misstag 4: Allt eller inget-fällan

Att över en natt tvärvända och gå från en ohälsosam livsstil till att bli en renlevnadsmänniska kan öka risken för bakslag. Själva poängen är att hitta en långsiktig och hållbar livsstil som i förlängningen får oss att må bättre och gå ner i vikt. Det går ofta lättare om man gör upp med en ovana i taget istället för att ta allt på samma gång. Exempelvis kan man först börja med att bestämma rutiner för när och hur man ska äta. I nästa skede kan man sedan börja byta ut produkter och undvika onyttiga livsmedel man vet att man är svag för. När det kommer till träning kan en väg vara att först ta raska promenader ett par gånger i veckan och att därifrån skala upp den fysiska aktiviteten. Den som gått från noll till hundra och gör ett snedsteg hamnar lätt på ruta ett igen.

Misstag 5: Processad mat och omedvetna vanor

Generellt sett är råvaror alltid nyttigare än halvfabrikat och färdiglagad mat. Ät mycket frukt och grönt, nötter, bär, fisk, ägg och kyckling. Undvik flytande kolhydrater. Sätt dina matvanor så att du bara tar en portion och inta alltid dina måltider vid matbordet. När tv:n eller mobilen upptar våran uppmärksamhet kan vi lätt ta en portion till av ren vana, även fast vi är på väg att bli mätta.

 

EXTERN LÄNK: Artisten Chris Medina (35) gick ner i vikt – här är hemligheten

 

 

AB Kvällstidningen Expressen | Ansvarig utgivare: Klas Granström | Produktion: Bonnier News Brand Studio | Om cookies