chevron-down chevron-left chevron-right chevron-small-down chevron-small-left chevron-small-right chevron-small-up chevron-thin-down chevron-thin-left chevron-thin-right chevron-thin-up chevron-up chevron-with-circle-down chevron-with-circle-left chevron-with-circle-right chevron-with-circle-up controller-play mail reply-all reply thumbs-down thumbs-up facebook-with-circle facebook linkedin-with-circle linkedin pinterest-with-circle twitter-with-circle twitter home

Annons - Innehåll från Unionen

Del 4 – Unionen Chef:

Hantera stressen – både din och medarbetarnas

Övertid, ständig tillgänglighet och höga krav.
Chefer kan lätt själva hamna i en ohållbar situation – samtidigt som man har ansvar för sina medarbetares arbetsmiljö.
– Som chef vinner du på att försöka vara ett föredöme. Om du som chef är duktig på att ta pauser eller inte mejla på helgen så kommer andra sannolikt vilja ta efter, säger Caroline Wiklund, stresspedagog hos Unionen Chef.

Lever du som du lär? I rollen som chef är det lätt att du för medarbetarna påpekar vikten av att ta stressen på allvar medan du själv rusar på.
– Precis som i andra sammanhang är det är inte vad du säger, utan vad du gör som är avgörande. Jag träffade en vd som ofta vid lunchtid lägger sig på golvet i konferensrummet och vilar i 20 minuter. Det skickar signalen till medarbetarna att hen tar det här med återhämtning på allvar. I grund och botten handlar det också om kultur och värderingar, bryr vi oss om att skapa förutsättningar för återhämtning?

LÄS MER: Bli medlem här – första 3 månaderna utan kostnad

Strukturera bort stressen

Att planera bort sin stress må låta utopiskt, men enligt Wiklund är det ofta möjligt att kunna strukturera sin dag – vilket frigör tid och kan skapa lugn.

– Den lätta biten är att planera sina dagar, att faktiskt hålla fast vid planen kan vara betydligt svårare. En viktig orsak till det är att vi många gånger har ett reaktivt beteende, när någon stör oss eller vi får ett nytt mejl är risken därför stor att vi tappar koncentrationen, säger hon och fortsätter:

– Jag hade en kollega som planerade in ett visst mått av egentid nästan varje dag. Vi andra blev nästan lite provocerade av det i början, men i längden var det hon som hade skapat sig bäst förutsättningar för en hållbar arbetssituation och ofta arbetade mest effektivt.

”Det händer inte mig”

I chefsuppdraget ingår även att bidra till att skapa en hållbar arbetssituation för medarbetarna. Här gäller det att vara rak och våga fråga om du misstänker att allt inte står rätt till, anser Wiklund:

– Att en person med hög stressbelastning negligerar symptomen upplever jag som ganska vanligt. Jag möter personer i individuella samtal där det framkommer tydligt att de har stressrelaterade besvär men att det inte riktigt landat i deras medvetande. ”Det händer inte mig” är då en vanlig åsikt. Att genuint fråga ”hur har du det?” och ”hur kan jag hjälpa dig?” är en god början för att hjälpa den personen.

LÄS MER: Gör Unionens stresstest

Om medarbetaren visar på tydliga stressymptom gäller det att vidta åtgärder och se över personens arbetssituation tillsammans med de delar av organisationen som har kunskaperna:

– Som chef har du ett tydligt uppdrag och det är att aktivt agera för att ändra på situationen. Det är då viktigt att du känner dig trygg med vad som är ditt uppdrag och att andra aktörer gör det som ligger på deras ansvar som exempelvis HR eller företagshälsovård.

”Jag tror att många av oss inte riktigt förstått utmaningen, vi har inte rustat oss för att hantera den digitala revolutionen utan hänger bara på.”

På senare år har ytterligare en faktor bidragit till ökad stress hos både chefer och medarbetare: digitaliseringen. Det kan vara lätt att fastna i såväl mejlfloder som digitala verktyg, sociala medier och andra innovationer tänkta att hjälpa organisationen framåt.

– Jag tror att många av oss inte riktigt förstått utmaningen, vi har inte rustat oss för att hantera den digitala revolutionen utan hänger bara på. Därför behöver vi prata om och förstå hur vi ska hantera digitaliseringen för att kunna skapa hållbara rutiner. Det gäller både på jobbet och hemma, säger Wiklund.

LÄS MER: 5 situationer som visar att du bör ta en break

Gränserna suddas ut

Ständig tillgänglighet i den digitala eran kan sudda ut gränsen mellan arbete och fritid. Möjligheten att ständigt vara uppkopplad kan bli ytterligare ett stressmoment som behöver pareras:

– Skapa gärna en tillgänglighetspolicy även för dig själv som chef. De flesta av oss har jobb som inte kräver ständig jour, acceptera därför för dig själv att du inte alltid kan vara tillgänglig. I en väl fungerande organisation finns det en tågordning kring akuta situationer där ansvaret är tydligt delegerat, det är en viktig rutin och en gränsdragning som ska gälla för alla.

"Livet kommer först,
jobbet är inte det viktigaste."

Karin Bodin, vd för Polarbrödsgruppen, har en metod för att hålla isär jobb och privatliv: undvika att prata jobb hemma:
– Livet kommer först, jobbet är inte det viktigaste. Jag brukar säga: ”Jobbet är inte på liv och död, det är bara bröd”. Det är bra att prestera på jobbet, det är kul om man lyckas och vi blir framgångsrika, men det allra viktigaste är din familj och dina nära relationer, säger hon.

Karin Bodin.

Eget ansvar – inom ramar

Därför är hon noga med att inte kräva full tillgänglighet av sina chefer utanför arbetstid, men om någon vill jobba lite på helgen sätter hon inte stopp:

– Vi har diskuterat det där, men man får heller inte vara rigid – som att man inför en regel om att du inte får mejla klockan tre på en lördag, när det faktiskt passar. Lite förenklat följer man på företaget principen om eget ansvar, inom vissa ramar:

– Det är viktigt att inte sätta upp onödiga barriärer för människor att ta ansvar för sina liv. Vi har ingen sådan regel men det är klart att vi försöker vara uppmärksamma så vi inte skapar en kultur: ”Jag fick inga mejl av dig i lördags, vad gjorde du?”

Samtidigt erkänner Bodin att hon, som högsta operativa chef, måste vara tillgänglig om något oförutsett händer:

– Om det är en akut kris, då är det förstås bra att vara tillgänglig direkt. Så det är klart, man måste alltid på något sätt tänka att man har jour, men det mesta går att lösa på vanlig vettig arbetstid.

LÄS MER: Smarta guider och tjänster för dig som är chef