Annons
Innehåll från Telia

Slipp teknikstrulet hemma med personlig tekniker

En personlig tekniker hjälper till med allt från mejlinställningar till att koppla in bredband och digital-tv.

Få saker irriterar så mycket som teknik som strular – och det är lätt att känna sig hjälplös när bredbandet är segt och skrivaren plötsligt inte fungerar.
Som personlig tekniker för Telia hjälper Zvonimir Brtan till med allt från mejlinstallationer till smarta hemmasystem.

Så får du ut mer av ditt mobilabonnemang

När våra hem fylls av allt fler tekniska lösningar och uppkopplade prylar är vi beroende av att allt fungerar. Det gör det nästan alltid, men när ditt bankärende är brådskande, något går fel och ingen omstart hjälper är det lätt att känna hopplösheten komma krypande.

För att underlätta i dessa situationer går det att få hjälp av en personlig tekniker som inom 48 timmar gör hembesök och hjälper dig. Det kan handla om allt från en mejlinstallation, trådlösa hörlurar, wifi-täckningen på ditt bredband eller en digital-tv som behöver kopplas in.

– Det är högt och lågt, litet och stort. Det är alla möjliga typer av problem. Det är dessutom vanligt att man hjälper till med något annat också när man kommer, säger Zvonimir Brtan, personlig tekniker på företaget TechBuddy, som samarbetar med Telia.

”Tekniken hjälper många”

Som en av landets ledande leverantörer av bredband jobbar Telia ständigt med att utveckla sitt nät och vara tillgänglig för allt fler. Bland annat har de flera tjänster som ska underlätta vardagen och ge tid över till annat.

Väljer man att ha Telia som leverantör för både bredband och mobil kan man även få ut mer av sitt abonnemang. Då går det att välja mellan tre förmåner: mer surf i mobilen, ett extra mobilt bredband eller snabbare bredbandsuppkoppling, förutsatt att man inte har bindningstid på sitt bredbandsabonnemang.

– Jag ser att tekniken verkligen hjälper många. Jag är ute hos både unga som gamla och känner att det är väldigt fint att tekniken är så lättillgänglig och att så många gynnas av att kunna bruka de här sakerna. Ny teknik är inte bara för ungdomar eller personer upp till 30 utan det är verkligen så att alla kan använda den här nya tekniken, säger Zvonimir Brtan.

Samla mer – så fungerar förmånerna

Det är de vanligaste problemen

En av de vanligaste anledningarna till hembesök i dag är att installera mesh-system, ett trådlöst wifi-nätverk som ska ge bra täckning i bostadens alla hörn.
– Tidigare lösningar och teknik på det här problemet har fungerat sådär, men med den här nya tekniken med mesh-system går det extremt bra. Man kan få upp mot 100 megabit i de mest avlägsna platser i ett hus, säger Zvonimir Brtan.

Det behöver alltså inte vara något som är trasigt för att kunna få hjälp av en personlig tekniker utan det handlar ofta om att få hjälp med att komma igång med något. De vanligaste frågorna handlar om wifi, digital-tv och traditionell telefoni och uppdragen kan skilja sig lite mellan om du bor i lägenhet eller i hus.

– Ofta agerar vi utan att det är något tekniskt fel, utan vi har en genomgång och hjälper till med mejlen eller skrivaren. Det händer även att vi visar hur det funkar att komma ut på Google och att läsa nyheter online, berättar han.

Personlig tekniker

Du behöver ha minst en tjänst hos Telia för att kunna nyttja tjänsten ”Personlig Tekniker”. Det kan gälla alla ärenden om dator, telefoni, tv/media  och det smarta hemmet. Om ärendet gäller wifi krävs det att kunden har ett bredband hos Telia.

 

Så här går det till:

  1. 1. Boka online och beskriv ditt ärende.
  2. 2. Du blir uppringd av en tekniker och ni går igenom problemet och bokar en tid inom 48 timmar från det du gjort bokningen.
  3. 3. En personlig tekniker löser problemet i ditt hem.