chevron-down chevron-left chevron-right chevron-small-down chevron-small-left chevron-small-right chevron-small-up chevron-thin-down chevron-thin-left chevron-thin-right chevron-thin-up chevron-up chevron-with-circle-down chevron-with-circle-left chevron-with-circle-right chevron-with-circle-up controller-play mail reply-all reply thumbs-down thumbs-up facebook-with-circle facebook linkedin-with-circle linkedin pinterest-with-circle twitter-with-circle twitter home

Annons - Innehåll från Tele2

Så löser du vanliga it-problem (det behöver inte vara svårt!)

Så löser du vanliga it-problem (det behöver inte vara svårt!)

Tekniska problem kan vara tidskrävande och testar tålamodet. Med rätt lösningar och förebyggande åtgärder kan du undvika digitalt strul.

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer

IT och telekom är på många arbetsplatser idag en väldigt viktig del av vår arbetsmiljö. Det borde vara en självklarhet att de digitala lösningarna fungerar lika bra på jobbet som på hemmaplan. Men faktum är att tekniska problem är en av huvudorsakerna till förlorad arbetstid.

Ett bra supportteam kan göra underverk

För att undvika störningar och avbrott under arbetsdagen krävs en genomtänkt strategi. Med en sådan undviker du inte bara att förlora värdefull arbetstid – ni slipper även eventuella extra kostnader.

– Det tar mycket av de anställdas tid när IT-system inte är byggda för att hantera problem. Ett sätt att motverka det är att bygga in redundans, ett annat sätt är att ha effektiv IT-support som tar sig tid att dokumentera problemet och skapar best practice-case för att lösa problemet om det uppstår igen, säger Jelena Zravkovic, professor i data- och systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Dubbla säkerheten för att förebygga tekniska missöden

För att förebygga eventuella digitala bekymmer kan det vara bra att dubbla säkerheten – både hemma och på jobbet.

– Idag pratar de flesta om redundans, att exempelvis ha två fiberkablar in i huset där den ena är en back-up om den andra går av, säger Håkan Stenbeck, Head of B2B Delivery på Tele2, och fortsätter:

– Vi pratar dock mer och mer om diversitet, att säkerställa att fiberkablarna dras in i två olika ändar av huset ifall någon exempelvis gräver upp diket där kablarna ligger.

Så löser du problemen – innan de uppstår

Det behöver alltså inte vara så svårt att undvika de tidskrävande och tålamodstestande fällorna. Se till att gå till botten med vilka digitala lösningar ni helst vill ha på er arbetsplats. Fokusera på säkerheten och glöm inte att ha ett kompetent team på plats som kan hjälpa till om det behövs – och se till att samma problem inte dyker upp igen.

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer