Vanligaste orsaken: Därför kan vi inte jobba – på jobbet

Vanligaste orsaken: Därför kan vi inte jobba – på jobbet

Förlorad arbetstid är inte bara irriterande – det kostar även pengar. En bra nyhet: Problemet är relativt enkelt att lösa.

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer

Vad som kan irritera oss på arbetsplatsen är individuellt. En del tycker till exempel att det är utmanande att jobba i ett öppet kontorslandskap medan andra kräver kontakt för att kunna arbeta effektivt.

Teknik ska vara ett hjälpmedel – inte ett hinder

Men det finns ett störningsmoment som leder till frustration och stora kostnader oberoende av arbetsplats: tekniska problem. Det är faktiskt en av huvudorsakerna till att anställda idag förlorar arbetstid.

– Det tar mycket av de anställdas tid när IT-system inte är byggda för att hantera problem, säger Jelena Zravkovic, professor i data- och systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Det krävs en genomtänkt it-infrastruktur för att undvika störningar och avbrott. Om din arbetsplats har det här i beräkningen behöver inte tekniken riskerar att bli ett hinder, utan ett hjälpmedel för att du ska kunna göra ett bra jobb.

– Ett sätt att motverka problemet är att skapa vad som kallas redundans i IT-systemet. Det innebär att man sparar data på flera ställen, har fler routrar än vad som behövs eller investerar i extra serverkluster, säger Jelena.

Fler tillvägagångssätt att lösa problemet

Enligt Håkan Stenbeck, Head of B2B Delivery på Tele2, kan det även vara läge att fundera på en mångfald av olika lösningar för att skydda sig mot eventuella IT-problem.

– Idag pratar de flesta om redundans, att exempelvis ha två fiberkablar in i huset där den ena är en back-up om den andra går av. Vi pratar dock mer och mer om diversitet, säger Håkan och fortsätter:

– Att säkerställa att fiberkablarna dras in i två olika ändar av huset om någon exempelvis gräver upp diket där kablarna ligger.

Hur levererar ni värde till era kunder på Tele2?
– Teknik och kommunikation är idag inte längre en tilläggstjänst, utan en vital del av i princip alla företags normala verksamhet och arbetsflöde. Genom att skapa rätt förutsättningar med tekniken är vi med och hjälper företag att över huvud taget fungera.

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer