Företagshemligheten: Därför ska du vara tvåa på bollen

Företagshemligheten: Därför ska du vara tvåa på bollen

Hemligheten bakom innovativa företag är inte enbart brainstorming på arbetsplatsen. För att lyckas med sina lösningar krävs struktur. Att vara först ut med en idé behöver inte nödvändigtvis vara rätt väg att gå.

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer

Marknaden är i ständig förändring och det gäller att hitta smidiga och smarta sätt för företag att överleva. Att snabbt se nya möjligheter och göra dem till verklighet är en bra början. Men det handlar inte alltid om att vara först med innovativa lösningar.

”Det räcker inte med ett glatt humör under en AW”

I början av året släppte Tele2 ”Power 2 Stay Ahead”, en rapport baserad på en gedigen undersökning om vad som gör företag framgångsrika. I rapporten kan man bland annat ta del av hur företag, som ligger i framkant när det kommer till innovationsarbetet går tillväga.

Innovation kan lätt förknippas med lite luddiga spånmöten som kanske inte alltid leder till något konkret. Men här gäller det att vara strukturerad i sitt arbete – och veta vart man är på väg.
– Innovationsarbete kräver systematik. Det räcker inte med ett glatt humör under en AW för att komma på nya idéer, utan det krävs också ett visst allvar och fokus, säger Anders Sundin, Technical Director och Innovation Lab Manager på det internationella teknikbolaget Semcon.

Ta en befintlig idé till en ny nivå

En annan förutfattad mening angående innovation är att målet är att ta fram ett helt nytt koncept. Det är faktiskt inte alltid den bästa lösningen. Det handlar ofta om att utveckla en redan befintlig idé – och göra den ännu bättre.

Enligt forskning tar de som är först ut med en innovation en betydligt större risk än snabba efterföljare. De företag som snabbt hakar på en bra grundidé har nämligen möjlighet att analysera mognaden i marknaden innan de lanserar sin version. Men då gäller det att jobba snabbt.

– Det är kostsamt att vara först inom ett område och många företag väljer nog medvetet att inte gå in för tidigt. Men då finns risken att man är för långsam. Många stora bolag avvaktar för länge och inser sedan att de snabbt behöver bygga upp resurser för att kunna implementera eller lansera något, säger Anders Sundin.

Enligt ”Power 2 Stay Ahead” misslyckas 47 procent av de som är först ut med en innovation, medan enbart åtta procent av de snabba efterföljarna misslyckas. Hela 93 procent är företagsledare tror att innovation kommer att stå för största delen av deras tillväxt.

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer