Enkla knepet: Så lyckas du vinna förtroende hos dina kunder

Enkla knepet: Så lyckas du vinna förtroende hos dina kunder

Lojala kunder är en av grundstenarna till ett framgångsrikt företag. Men hur gör man för att bygga upp en stark relation till kunderna?

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer

Fungerande kommunikation är grunden för alla sorters relationer. Inom ett företag är det viktigt att kunna uttrycka sig tydligt – lika viktig är kommunikationen till kunderna.

Våga vara transparent

Men hur ska man då kommunicera utåt på bästa sätt? PeO Axelsson, vd för Marknadscheferna, menar att tydlighet och transparens är ett vinnande koncept.
– En av nycklarna är att man som företag är ärlig med vem man är och de brister man har. Konsumenter har idag mycket mer koll på vad ett företag gör.

Idag inleds köpresan, oavsett om det handlar om privatkunder eller företagskunder, för det mesta med research. Vi jämför alternativ och läser recensioner innan vi slår till. Vi tar helt enkelt saken i egna händer innan vi bestämmer oss för ett köp – då gäller det som företag att vara tydlig med vad man står för.

”Här finns det mycket att göra”

För att bygga upp en bra relation till sina kunder, och även ett förtroende, krävs tillit.
– Om man som företag förväntar sig att ens kunder är lojala, då måste man också vara lojal gentemot sina kunder. Ofta tenderar man att belöna sina nya kunder med bra kampanjer och priser, men glömmer bort sina gamla, trogna kunder. Här finns det mycket att göra för att premiera sina bästa kunder.

Förståelse för kunderna är ett måste

Enligt Tele2:s rapport ”Power 2 Stay Ahead” gör 81 procent av privatkunderna och 91 procent av företagskunderna research online innan ett köp. Med andra ord behöver företag förstå vilken typ av information kunderna är ute efter.
– I allmänhet så är vi som konsumenter ganska intresserade av att företagen ska vara schyssta – mot miljön, mot sina anställda, och mot sina kunder.

Bara ett klick bort – här hittar du rapporten Power 2 Stay Ahead och mycket mer