Single post hero

Här är de 5 hetaste träningsformerna 2019

Nytt år innebär ofta ett sug efter att testa nya träningsformer. För dig som letar inspiration för hur du ska komma i form inför våren har vi listat några av de hetaste träningstrenderna 2019.

Provträna innan du bestämmer dig – Swiftr bjuder dig på ett träningstillfälle!

Efter juldagarnas stilla lunk längtar många av oss efter att dra igång med träningen igen. Effekten av träningen blir betydligt mycket mer påtaglig om träningen varieras och där du mixar cardio och styrka. För dig som vill variera dig och träna där just du befinner dig, finns lösningen i träningstjänsten Swiftr. – Swiftr är ett smart gymkort som samlar fristående träningsstudios i ett. Hos oss kan du välja mellan 70 träningsformer på ett stort urval av studios och gym i cirka 20 städer. Du betalar för ett medlemskap men kan träna överallt, och alla träningsanlggningarna ingår i medlemskapet, som dessutom kan väljas helt utan bindningstid säger Fanny Sjöström, som grundat Swiftr tillsammans med studievännen Johanna Sjögren. Med Swiftr kan du träna varmyoga på måndag, simma på tisdag och köra ett hårt pass boxning på lördag med dina vänner. Det är enkelt att boka ett pass – och perfekt för den som är på resande fot. – Vi lägger hela tiden till nya gym och studios och erbjuder varje vecka över 2500 klasser. Vårt mål är att vi ska finnas i hela Sverige inom kort, säger Johanna Sjögren.

1. Bärbar teknik

Allt fler använder bärbar teknik för att veta exakt vad de får ut av ett träningspass. Det kan handla om allt från smarta klockor till aktivitetsmätare. Och visst är det ganska kul att veta exakt hur många kalorier du bränner på ett spinningpass eller under en timmes cirkelträning.

2. Gruppträning

Intresset för att träna i grupp med en instruktör som peppar en ökar. Variera inom- med utomhusträning och skapa en variation som ger dig långvarig träningsglädje. Ta ut svängarna och testa yoga, zumba eller thaiboxning. 

3. Högintensiv intervallträning

Högintensiv intervallträning innebär stenhårda intervaller där du ger allt i några sekunder för att sedan göra ett avbrott för kortare eller längre pauser. Du kan köra intervaller i form av till exempel löpning, rodd, cykling eller längdskidåkning, men du kan även träna intervallträning i gymmet med vikter.

4. PT-träning i liten grupp

PT-träning har varit populärt länge, men nu ser vi oftare och oftare hur PT-passen vidgas och utövas i en liten exklusiv grupp. Oftast är det fokus på högintensiv träning där du får personlig hjälp, men slipper vara helt ensam med en PT, lite billigare blir det också vilket plånboken uppskattar, särskilt i januari.

5. Funktionell träning

Under funktionell träning använder du din kropp och vikt som redskap. En av fördelarna är att du bygger upp styrkan i hela din kropp och får en ökad kroppskontroll. Om du tycker om att träna i grupp är core ett bra alternativ som stärker upp hela din bål. Källa: American College of Sports Medicine undersökning ”Worldwide Survey of fitness trends for 2019”.

Provträna innan du bestämmer dig – Swiftr bjuder dig på ett träningstillfälle!