Single post hero

Det här händer i kroppen direkt när du börjar träna

De flesta vet att träning är positivt för vår hälsa. Men vad händer egentligen i kroppen när vi rör på oss? Här är sju saker som inträffar.

Provträna innan du bestämmer dig – Swiftr bjuder dig på ett träningstillfälle!

Nytt år och nya rutiner. Härligt! Faktum är att både högintensiv träning och relativt lugn aktivitet har positiv inverkan på kropp och knopp så du kan med fördel kombinera yogan med löpning. Nedan har du sju positiva effekter som kommer av fysisk aktivitet:

Högre förbränning

Kroppens förbränning av energi skjuter i höjden, vilket bara efter några veckors regelbunden träning gör att du kan öka förbränningen med upp till 40 procent. Vid lättare träning används främst kroppens fettdepåer som ”bränsle” för musklerna, medan exempelvis hård löpning använder ditt förråd av kolhydrater som också finns lagrat i kroppen.

Mindre risk för sjukdomar

Så fort vi anstränger oss fysiskt börjar kroppen producera inflammationsdämpande ämnen. De hjälper till att minska inflammationer i kroppen och på sikt byggs ett skydd mot flera sjukdomar. Regelbunden träning på en lagom nivå stärker alltså immunförsvaret. Hormonet kortisol, som produceras vid stress, minskar också. 

Frigör lyckohormoner 

Enligt vissa forskare kan ett tuffare pass löpning göra så att kroppen utsöndrar endorfiner som motsvarar en låg smärtstillande dos morfin. Även substansen dopamin frigörs, vilket får oss på bättre humör – dopaminet har en avgörande betydelse för hjärnans belöningssystem. 

Hjärnan blir skarpare 

I samband med motion bildas nya hjärnceller samtidigt som hjärnans olika delar blir bättre på att kommunicera med varandra. Detta tack vare att produktionen av ett särskilt signalämne ökar vid träning. Studier visar också att inlärningen efter fysisk aktivitet blir bättre.

Bättre sömn

Svårt att sova? Både på kort och lång sikt kommer din sömn att förbättras tack vare träningen – trötta muskler ”hjälper” nämligen kroppen att slappna av och somna. Dessutom hjälper sömnen musklerna att effektivt återhämta sig och byggas upp.

Lägre blodsockernivå

Även lugnare aktiviteter, som promenader och lågintensiv styrketräning, har visat sig vara effektiva vapen mot höga blodsockernivåer. Och med lägre blodsockernivå minskar även risken för exempelvis diabetes typ 2.

Bättre självkänsla

Bara det faktum att du är igång och tränar skapar positiva känslor, aktiviteten är något att känna sig duktig och stolt över. Och kombinera gärna den nyvunna positiva känslan med att sätta upp mål med träningen så blir det ännu lättare att motivera sig när du uppnår målen – din självkänsla får en rejäl boost!

Provträna innan du bestämmer dig – Swiftr bjuder dig på ett träningstillfälle!