Single post hero

5 hälsoeffekter med simning

Kondition, styrka – och skonsamt för kroppen. Simning är en träningsform som har många fördelar för din hälsa.

Provträna innan du bestämmer dig – Swiftr bjuder dig på ett träningstillfälle!

Lockas du inte av löpning, olika pass eller gymmet? Då kan simning, med sin allround-verkan, vara rätt träning för dig. För sig som vill förbättra din fysik genom simning finns det nya träningsmedlemskapet Swiftr. Swiftr samarbetar med massor av simhallar runtom i landet så att du alltid har bassängen nära tillhands. Kort och gott, ett medlemskap som ger dig tillgång till obegränsad simning, i kombination med mängder av annan träning som ger dig resultat snabbt. Simning kan förstås också fungera som ett bra komplement till din vardagliga träning.

Dessutom ger simning följande positiva effekter på din hälsa:

1. Bättre hälsa

Precis som löpning stärker simning din kondition. Du kan intervallträna och varva snabbare längder med lugnare diton. Bättre kondition ger dig bättre blodcirkulation samt stärkt hjärta och blodkärl.

2. Bättre styrka

Bara att hålla sig flytande, ta sig framåt och ha bra teknik i simtagen ”tvingar” stora delar av kroppen att jobba tillsammans. Ben, armar, rygg, axlar och bål hjälper alla till i simningen. Dessutom ger vattnet kroppen ett naturligt, men överkomligt, motstånd att jobba med.

3. Skonar kroppen

Vid löpning, gym eller gympapass belastas kroppens muskler och leder på ett helt annat sätt än vid simning. Eftersom du kan träna i hög intensitet utan att belasta kroppen är det en särskilt bra träningsform för dig med rygg- eller knäproblem.

4. Ger lugn och bättre sömn

Studier pekar på att simning har en lugnande effekt på våra hjärnor och en lugn bassäng förstärker intrycket ytterligare. Enligt forskning kan regelbunden simträning förbättra sömnen med upp till 40 procent. Dessutom får du ett bättre välbefinnande och kan enklare hantera stress.

5. Få bättre koordination

Är du nybörjare är det ofta svårt att ”få ihop” allt till en början, särskilt om du ska crawla. Du ska röra på ben och armar, andas och ”ligga rätt” i vattnet – men när bitarna väl sitter får du en bättre kroppskännedom med förbättrad koordination på köpet.

Provträna innan du bestämmer dig – Swiftr bjuder dig på ett träningstillfälle!