chevron-down chevron-left chevron-right chevron-small-down chevron-small-left chevron-small-right chevron-small-up chevron-thin-down chevron-thin-left chevron-thin-right chevron-thin-up chevron-up chevron-with-circle-down chevron-with-circle-left chevron-with-circle-right chevron-with-circle-up controller-play mail reply-all reply thumbs-down thumbs-up facebook-with-circle facebook linkedin-with-circle linkedin pinterest-with-circle twitter-with-circle twitter home

Annons - Innehåll från Renault

Provkörd: En modern kombi för kräsna tjänstebilsförare

Provkörd: En modern kombi för kräsna tjänstebilsförare

Att våga tänka nytt är ibland att tänka helt rätt. Det visade Renault när de lanserades sin stora kombi Renault Talisman Sport Tourer, en både praktisk och elegant modell som på flera sätt skiljer sig från sina konkurrenter. Vi har provkört och detta är en bil som visar att man inte måste sitta fast i gamla hjulspår.

Tjänstebilar som passar dig – läs mer här!

Stora kombibilar är fortfarande populära i Sverige, inte minst som tjänstebilar. Ett stort bagageutrymme där man får plats med allt man kan behöva och en rymlig kupé där man har det bekvämt under långa resor gör helt enkelt biltypen perfekt för många svenska familjer. Ett exempel på en modern kombi är Renault Talisman Sport Tourer, som när vi testkör visar sig vara perfekt för ett kräset kombiland som Sverige.

Sofistikerad interiör och stora utrymmen

Det går snabbt att finna sig till rätta i den här bilen. Den luftiga kupén ger ett sofistikerat intryck och man sitter ovanligt bra i de välbyggda och läderklädda sätena. Tack vare en lång hjulbas är innerutrymmena stora och man har gott om plats oavsett var man sitter. Bagageutrymmet är också rejält, det rymmer nära 572 liter med det delbara baksätet uppfällt. När det fälls ner – det gör man med en enkel manöver – får man plats med nästan 1,7 kubikmeter last. Runt om i bilen hittar vi dessutom ett antal smarta stuvningsutrymmen som gör det lätt att hålla koll på alla smågrejer som man vill ha nära sig under resorna.

Vi tar en långtur längs E4:an och låter Talisman bekänna färg på grov svensk asfalt. Fjädringen jobbar effektivt för att stänga ute ojämnheterna i vägbanan och ljudisoleringen imponerar. Även i höga motorvägshastigheter rör sig Talisman lugnt och tyst över vägen, vilket gör körningen avslappnad. Vi kan köra långt utan att bli onödigt trötta.

En bil – flera karaktärer

Vår testbil är utrustad med systemet Multi Sense, som ingår från utrustningsnivå Zen. Här kan vi med fyra förprogrammerade inställningar – Eco, Comfort, Neutral och Sport – välja karaktär på ”vår” Talisman. Systemet konfigurerar den elektroniska dämparkontrollen, ändrar respons från gaspedalen, justerar växellådans växlingslägen och ändrar känslan i styrningen.

Multi Sense samverkar med fyrhjulsstyrningen 4Control, som är tillvalsutrustning. I lägre hastigheter styr de bakre hjulen i motsatt riktning mot framhjulen, vilket ger bilen bättre svängradie och gör den mer lättmanövrerad i trånga utrymmen. Vid högre farter vrider sig bakhjulen i samma riktning som framhjulen, något som ökar stabiliteten och ger känslan av en längre hjulbas.

Chassit klarar testet

Vi lämnar motorvägen och styr mot mindre vägar som skär tvärs igenom landskapet. Här hittar vi tvära kurvor som sätter både chassi och förare på prov. Bilen är inställd i sportläget och Talisman följer snällt med i svängarna, även när den provoceras lite. Känslan i styrningen är förtroendeingivande och bilen är trots sin storlek – den är nästan fem meter lång – ovanligt lättkörd. Motorn i bilen, en dieselmotor på 160 hästkrafter som här kombineras med en automatlåda, upplevs som både stark och pigg samtidigt som förbrukningen hålls nere.

Mycket utrustning

För många, både privat- och tjänstebilsköpare, är utrustningsnivån viktigt. Det har uppenbarligen Renault förstått, för i bilen vi kör fattas ingenting. Redan i instegsversionen Life finns bland annat 2-zonsklimatanläggning, rattvärme, ljudanläggning med bluetooth, regn- och ljussensor samt elektriska fönsterhissar som standard. Testbilen har dessutom adaptiv farthållare, LED-strålkastare, öppningsbart panoramaglastak och en riktigt fin ljudanläggning med stor pekskärm. Här finns också ett stort antal moderna säkerhetssystem som borgar för säkra resor. Det får oss att tycka ännu bättre om bilen.

Tjänstebilar som passar dig – läs mer här!

AB Kvällstidningen Expressen | Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson | Produktion: Bonnier News Brand Studio | Om cookies