Hela denna avdelning är en annons från Octean

Fascia – kroppens doldis du bör ha koll på

Fascia må vara ett nytt begrepp för många, men har stor betydelse för kroppen och hur vi mår.
Här berättar vi mer om kroppens dolda nätverk och varför det är viktigt att se till att det mår bra.

Läs mer om Original Silicea, för skönhet inifrån

 

Aldrig hört talas om fascia? Du är troligtvis inte ensam. Faktum är att man tidigare trodde att fascia bara var ett tomt hölje runt våra muskler och inre organ. Men forskning har visat att fascia är en levande bindvävshinna som bildar ett viktigt nätverk över hela vår kropp. Dess främsta uppgift är att hålla musklerna på plats när du spänner dem och fascior omger alla muskelgrupper i kroppen, men även våra celler. Och denna tidigare ganska okända hinna är alltså av stor betydelse för våra kroppar.

– Många av oss förstår inte bindvävens otroliga betydelse för hela kroppsbalansen och att din hud, brosk, senor, ligament och muskler byggs upp av just bindväv, säger Dan Magnusson, apotekare.

Förutsättning för en fast hud

Ungefär en tredjedel av kroppens protein består av kollagen, och fascia består av just kollagen. Kollagen bygger upp hår och naglar och ger struktur och stadga till skelett, senor och blodkärlsväggar. Det är också kollagen som gör att huden håller sig spänstig och slät och proteinet är ett vanligt ämne i hudvård och kosttillskott.

– En frisk bindväv är en förutsättning för en fast, mjuk och fin hud. Även celluliter påverkas av hur din bindväv mår, säger Dan Magnusson

Så tar du hand om bindväven

Hur ska man då ta hand om detta viktiga nätverk för att huden, och hela kroppen, ska må bra? Jo, det finns näringsämnen som är kända för att stärka fascia. Framförallt är kisel en viktig byggsten, men också magnesium, zink och järn. Kiselsyra reglerar fuktbalansen och understöder bildandet av kollagen.

– Kisel är ett spårämne som finns i kroppen och är helt nödvändigt för att bygga upp olika typer av bindväv, bland annat fascia. Taget oralt är kisel ett näringsämne som stärker hudens motståndskraft och även förmåga att återbildas, säger Dan Magnusson.

Kisel finns ibland annat råris, bladgrönsaker, rödbetor, paprika, sojabönor, nötter och frön, men det finns även kosttillskott med finfördelat mineraliskt kisel som är lättare för kroppen att ta upp.

 

Läs mer om Original Silicea, kosttillskott med mineraliskt kisel

 

Original Silicea en cellbooster för vital bindväv

Kiselgel kan vara en viktig del i att aktivera och vitalisera bindväven.

Cellbiologisk forskning som Prof. Dr. nat. Peter C. Dartsch utfört vid ”Institut für Zellbiologische Testsysteme” vid Schongau/Oberbayern i Tyskland har visat att kiselgel har förmågan att både påverka tillväxten av celler i odlad bindväv med 17 % samt förbättra cellvitaliteten (den hastighet med vilken tillväxten sker) med 8 %.

 

På grund av detta sker omsättningen av celler snabbare (dvs gamla celler ersätts med nya); de positiva effekterna av den ökade cellvitaliteten kvarstod också under flera dagar. Båda effekterna innebär såväl en ökad prestationsförmåga som en värdefull förnyelse av bindväven inkl. fashian.

 

Dessa positiva effekter har uppnåtts med hänsyn tagit till beräknat totalt upptag samt fördelning av silicea, kiselgel, i kroppen där till exempel distributionen av silicea i blodet särskilt uppmärksammats.

 

Silicea, också i mycket låga koncentrationer, visat sig ge possitiva effekter på cellomsättning och cellvitalitet.

 

Källa: ”Innovations in Food Techology” 42/februari 2009,pp 62.64

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Klas Granström
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies