Hela denna avdelning är en annons från Octean

5 sätt att lindra din IBS

15-20 procent av Sveriges befolkning har magproblem som kan kopplas till IBS.
Det finns inget botemedel mot IBS – men det går att lindra besvären.

Läs mer om att leva med IBS

 

Ont i magen, uppblåsthet, förstoppning, diarré eller läckande tarm. Att ha en mage som inte fungerar är både smärtsamt och ett hinder i vardagen för de som lider av IBS. Och det psykiska välmåendet hänger ihop med tarmen eftersom magen har stor påverkan på hur vi mår. Forskning visar att magen och hjärnan kommunicerar via det autonoma nervystemet och att depressioner och nedstämdhet påverkas mycket av hur tarmen mår. Det är alltså inte konstigt att livet inte fungerar när magen inte mår bra.

De som lider av IBS, känslig tarm, får lära sig att leva med det eftersom det inte finns något botemedel. Men det går att mildra och lindra besvären. Här är 5 skonsamma sätt.

1. Se över kosten

Kartlägg gärna dina matvanor och för matdagbok. På så sätt är det lättare att identidfiera vilka livsmedel som försämrar dina symptom. Mat som är fet eller stark, kaffe och alkohol gör ofta besvären värre. Små och tätare måltider kan få dig att må bättre.

2. Fodmap

Fodmap är en kostmodell framtagen specifikt för personer som lider av IBS. Metoden går ut på att systematiskt plocka bort grupper av livsmedel som kan trigga symtomen för att sedan succesivt se vad man tål. Det finns appar som kan hjälpa till med vilka livsmedel som har högt respektive lågt fodmap. Bland livsmedel som bör uteslutas är vissa kolhydrater som kål, lök och bönor, frukter med mycket fruktos, samt lightprodukter med sötningsmedel.

3. Minska stressen

IBS och stress hör ihop eftersom stress har en negativ inverkan på matsmältning och mag-tarmfunktionen. Därför är det bra att se över sin vardag och försöka hitta sätt att stressa mindre.

4. Naturliga hjälpmedel

Det finns receptfria produkter som kan lindra besvären. Genom att tillföra goda bakterier kan man återställa en rubbad tarmflora och neutralisera skadliga bakterier i magen och tarmarna. Forskning visar att kiselgel skyddar och stärker magslemhinnan och kan hjälpa vid IBS-besvär. Kiselgel binder både gaser, främmande substanser och lindrar effektivt uppblåsta och känsliga magar.

5. Motion

Motion är ett effektivt sätt att lindra besvären eftersom motion gör att kroppen kan förbränna energi mer effektivt och att blodcirkulatonen och tarmrörligheten förbättras. Fysisk aktivitet är också ett bra sätt att minska spänningar, förbättra andningen och minska stresskänsligheten i kroppen.

 

Läs mer om Silicea Mag-Tarm, vid behandling av IBS

Checklista – så vet du om magproblemen är IBS

* Mindre aptit än vanligt.

*Varierande avföring, i bland förstoppning och ibland diarré.

*Plötsligt kraftiga smärtor och ont i magen.

*Går på toaletten oftare eller mer sällan än normalt.

*Kan bli illamående.

*Känsla av att tarmen inte är helt tömd efter toalettbesök.

*Gasig och uppblåst mage.

*Magen styr mycket av vardagen.

 

Om du har hälften eller fler av ovan symptom kan du ha IBS. Du bör ha haft symptomen längre än 6 månader samt smärta eller obehag i magen i minst tre dagar per månad under de senaste tre månaderna för att få diagnosen IBS. Det är alltid viktigt att behandla så tidigt som möjligt och även ta kontakt med sjukvården.

 

Fakta: Silicea Mag-Tarm

Silicea Mag-Tarm är en 100% naturlig kiselgel för behandlig vid akuta och kroniska mag-tarmproblem och IBS-symtom. Tas direkt eller kan med fördel blandas i mat eller med vatten.

 

Fri från konserveringsmedel.

 

Även lämplig för barn. Laktos-, gluten- och sockerfri samt vegansk.

 

Finns på alla apotek och hälsobutiker.

 

Läs mer

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Klas Granström
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies