hela denna avdelning är en annons från Nicorette®

Håll ditt nyårslöfte: Så lyckas du med att sluta röka

Lovade du också att sluta röka när det slog om till nytt år?
Då är det dags att lägga upp en strategi för att kunna hålla det löftet.
Här är knepen för att du ska lyckas.

Här hittar du fler tips om hur du kan lyckas sluta röka
Man kan tycka vad man vill om nyårslöften, men att ta beslut som gynnar ens hälsa är alltid bra. För en del är det lättare att ge sig själv en ny chans när man får lämna det gamla i det föregående året. Nu är 2021 här – och det är dags att gå igenom strategierna för att du ska lyckas hålla det där löftet om att bli kvitt rökningen.

 

1: Var inte för hård mot dig själv

Det är inte lätt att bli kvitt ett beroende. Om du faller tillbaka i gamla vanor ska du inte ge upp – reflektera över vad som gick snett och ta sedan nya tag. Var snäll mot dig själv, det är därför du tog beslutet om att bli rökfri från första början.

Passa på att berömma dig själv för att du tar steget mot ett hälsosammare liv. Och kom ihåg att varje gång du väljer bort en cigarett kan det kännas lättare att välja bort nästa.

 

2: Hitta dina triggers

I vilka situationer valde du att tända en cigarett? Tänk efter och skriv ner vad som triggade dig att röka. Den första koppen kaffe på morgonen, stressen inför ett möte, glaset vin tillsammans med dina vänner.

Genom att förstå vilka situationer som triggar ditt röksug kan du förbereda dig på att hantera dem. Försök att hitta nya rutiner där du undviker dina triggers. Om det inte går kan du överväga att prova ett nikotinläkemedel som kan hjälpa dig när röksuget slår till.

 

3: Belöna dig själv och dina framsteg

Du har tagit beslutet, du är redan på god väg. Sätt upp en plan med delmål på din resa till ett rökfritt liv och belöna dig själv längs vägen. Lägg undan pengarna du skulle bränt på cigaretter, du kan komma att bli förvånad över hur mycket du sparar. När du väl är rökfri är det dags att fira stort – med pengar som annars bokstavligen hade gått upp i rök!

 

4: Motivera mera

Identifiera vad som motiverar dig att hålla dig borta från cigaretterna. Kanske hittar du motivation i vetskapen om hur din kropp återhämtar sig efter att du slutat röka? Eller kanske drivs du av tanken på hur mycket pengar du kan spara på att fimpa? Hitta din drivkraft och fokusera på den.

 

5: Ta hjälp – du behöver inte klara det på egen hand

Det kan vara svårt att sluta röka. Dela gärna med dig om ditt löfte till familj och vänner. På så sätt kan de vara med och stötta dig om det känns tufft. Ett annat sorts stöd är att ta hjälp av nikotinläkemedel. De kan hjälpa dig att ta udden av den värsta abstinensen så du kan fokusera på det som är viktigast – att fimpa för gott.

 

Nicorette® (nikotin) tuggummi, inhalator, resoriblett, depotplåster, sugtablett, munhålespray. Läkemedel vid rökavvänjning. Från 18 år. Läs alltid bipacksedeln, särskilt vid sjukdom eller graviditet. © McNeil Sweden AB, Box 4007, 169 04 Solna, 2019. SE/NI/18-2162

Det finns olika sätt att sluta röka – läs mer här