Hela denna avdelning är en annons från Menakur

5 tips för en bättre övergångsålder

Alla kvinnor upplever övergångsåldern, som i regel inträffar mellan 45 och 55 års ålder. Några har inga besvär alls – medan andra har stora problem.
Här är fem saker som kan göra förändringen enklare.

Sista chansen den här veckan: Prova Menakur i en månad för halva priset (fri frakt, ingen bindningstid)

 

Värmevallningar, minskad sexlust och torra slemhinnor. I samband med klimakteriet, eller övergångsåldern som den också kallas, är det vanligt att kroppen förändras – många upplever att kroppen inte ”känns som ens egen”.

 

Nedstämdhet är också vanligt i perioder. Detta är ofta kopplat till att barnen i samma veva flyttar ut. För att övergångsåldern ska bli så smidig som möjligt kan du göra följande för att hjälpa dig själv:

1. Like a rolling stone

Det växer inte mossa på en rullande sten och det är också bevisat genom forskning att en ”sund själ i en sund kropp” har goda möjligheter. Studier visar att kvinnor som är aktiva och motionerar regelbundet, har färre typiska symptom kopplade till övergångsåldern.

2. Ät näringsriktigt

Variera kosten, ät mycket fet fisk, grönsaker, frukt och fibrer. Det är förmodligen det bästa tipset för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet och andra besvär som kan uppstå när produktionen av östrogen och progesteron minskar.

3. Soja och rödklöver gör susen

Asiatiska kvinnor vittnar sällan om värmevallningar i övergångsåldern och forskarna tror att det bland annat beror på att deras kost är rik på soja. Soja innehåller mycket fytoöstrogener, som kan lindra problemen under klimakteriet. En annan växt som är rik på dessa fytoöstrogener är rödklöver, som är en viktig ingrediens i kosttillskottet Menakur.

4. Drick vatten

Något av det bästa du kan göra för kroppen är att dricka vatten regelbundet. Vatten gynnar exempelvis både huden och förbränningen; du bör helst dricka mer än en liter om dagen. Vatten hjälper även till att reglera temperaturen i kroppen, vilket kan hjälpa den att hantera plötsliga värmesvängningar. Dessutom gör vattnet att du koncentrerar dig bättre och håller humöret uppe.

5. Stressa mindre

Stress kan förstärka symptom som uppstår i samband med övergångsåldern, vilket gör problemen jobbigare än de behöver vara. Lär dig gärna några avslappningstekniker, som pulsövningar eller yoga.

Extratips

Kosttillskottet Menakur kan lindra symptomen i klimakteriet. Medlet innehållet en sammansättning av rödklöver, B6-vitamin, magnesium och alfalfa.

 

Sista chansen den här veckan: Prova Menakur i en månad för halva priset (fri frakt, ingen bindningstid)

 

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies