Hela denna avdelning är en annons från Mekonomen

Bakom kulisserna: Det händer med din bil på verkstaden

Du vet förmodligen att din bil ska servas med jämna mellanrum.
Men har du koll på vad som egentligen händer på verkstaden?
Här får du veta vad som sker när du lämnar in din bil på service.

En bil måste få regelbunden service för att fungera optimalt och inte slitas i förtid. Eftersom bilmodeller är konstruerade på olika sätt behöver de ibland också lite olika typer av service.
Exakt vad som ska åtgärdas vid vilka miltal finns noggrant beskrivet i biltillverkarnas serviceplaner. Så länge de serviceplanerna följs kan man som bilägare välja en märksoberoende verkstad eller en märkesverkstad – garantierna gäller i båda fallen och man får en giltig stämpel i serviceboken.

Exakt rätt service till rätt modell

När bilen lämnas in på en seriös verkstad för service utreds först vad som ska göras. Med hjälp av registreringsnumret identifieras exakt vilken modell och version bilen är och tillsammans med information om hur långt bilen har gått konsulteras sen serviceplanen från biltillverkaren. Bilens servicehistorik kontrolleras också för att säkerställa att inget har missats vid något tidigare servicetillfälle.

Vid en service är byte av motorolja och oljefilter ofta det centrala. Att en bil med förbränningsmotor har frisk olja – och dessutom rätt typ av olja – är a och o för att motorn ska fungera så bra som möjligt och för att risken för dyra haverier ska hållas till ett minimum. Vid vissa servicetillfällen behövs dock större ingrepp.
– Till exempel behöver många modeller vid vissa miltal få ett kamremsbyte där vattenpump och spänn/löprullar också bör bytas samtidigt. Om det inte utförs på rätt sätt och i tid finns risken för ett motorhaveri. Därför är det viktigt att välja en seriös verkstad som vet vad varje bil behöver vid varje servicetillfälle, säger Mekonomens bilexpert Magnus Blommé.

Viktiga kontroller

På en bil finns ett antal punkter som behöver kontrolleras regelbundet. En viktig detalj är bromsarna som måste fungera i alla situationer. Och på en bra verkstad görs de här kontrollerna i samband med service utan att bilägaren behöver be om det.
– Vi vill se om det finns några begynnande problem någonstans. Om vi hittar något, till exempel att bromsbeläggen håller på att ta slut, meddelar vi bilägaren som då får ta ställning till om de vill ha hjälp med att byta dem, säger Blommé.

 

AB Kvällstidningen Expressen | Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson | Produktion: Bonnier News Brand Studio | Om cookies