Expressen

Annons - Innehåll från GLHF

Foto: Epic Games

Succén: Från noll till 350 miljoner spelare på tre år

Det tog sex år att skapa. Och när spelet till slut släpptes blev det en unik succé – men först efter två månader när Battle Royale-versionen kom.
Här är fem saker som gör att Fortnite har mer än 350 miljoner registrerade spelare.

EXTERN LÄNK: Utmana andra i quiz & fantasy

1. Mängden av spellägen

När Fortnite hade premiär i juli 2017 fanns bara Save the World-versionen – ett PvE-spelläge där spelarna kämpar mot angripande zombieliknande varelser.

Spelläget som Fortnite blev populärt med, Fortnite Battle Royale, släpptes två månader senare. Då var framgången snabb och total.

Efter bara två veckor hade tio miljoner personer spelat det.

Redan 2011 nämndes Fortnite som en idé av spelutvecklaren. Tanken från början var att skapa ett spel som kombinerar byggmekaniken från Minecraft och skjutmekaniken från spel som Call of Duty.

Det var många förseningar under processen, men efter sex års utvecklingsarbete lanserades spelet som på kort tid skulle bli en gigant i datorspels- och e-sportvärlden.

Vid sidan av Battle Royale och Save the World har Fortnite kompletterats med ett flertal andra spellägen. Bland annat det kreativa Battle Lab där fansen kan designa och bygga sina egna miljöer som både de själva och andra spelare kan utforska.

Ett av de mer annorlunda spellägena i Fortnite är Party Royale-läget. Detta är faktiskt en ö där spelarna bara kan ha kul och umgås utan att slåss mot varandra.

2. Turneringar med jättepengar

Fortnite Battle Royale har på kort tid blivit en stor e-sport. 2018 var spelet en nykomling och sensationell penningraket i den professionella e-sportvärlden.

Redan under debutåret var spelet världens tredje största när det gäller prispengar. Och 2019 var Fortnite överlägsen etta i penningligan med över 550 miljoner kronor i totala prispengar.

Nästan hälften av den summan delades ut bara i Fortnite-VM, som hade premiär 2019. 2020 års VM ställdes in.

3. Utbudet av kosmetika

Utan tvekan är Fortnite ett av de spel som erbjuder mest olika kosmetika till sina karaktärer. Fansen kan välja mellan tusentals artiklar och de kan anpassa nästan alla utseendeaspekter av figurerna och spelupplevelsen.

Spelarna kan antingen köpa skins och kosmetika som de önskar med valutan V-Bucks i spelet eller få dem som en belöning genom att utföra olika uppgifter.

4. Enorm spelarbas

Efter Battle Royal-versionens rivstart ökade siffrorna över antalet spelare snabbt och stadigt. Efter bara tio månader fanns 125 miljoner registrerade spelare.

Under 2019 hade Fortnite 250 miljoner registrerade spelare, och 2020 avslöjades att spelarbasen hade passerat 350 miljoner.

Att spelet är i ständig förnyelse och utveckling är en orsak till att Fortnite hela tiden verkar lyckas attrahera nya användare – även flera år efter den första releasen.

5. Innehållsrika teman

I december började den femte säsongen av kapitel två. Varje säsong i Fortnite har sitt eget unika tema. Säsong 2 hade ett hemligt agent-tema och säsong 3 ett vattentema. Tredje säsongen av första kapitlet innehöll ett rymdutforskningstema.

Allt detta ökar spelarnas totala upplevelse och gör spelet dynamiskt och intressant.

En annan anmärkningsvärd sak med Fortnite är att utvecklarna har nära samarbeten med spelarnas idoler – det är både kända skådespelare, musiker, sportstjärnor och andra kändisar.

EXTERN LÄNK: Utmana andra i quiz & fantasy

Läs mer