Hela denna avdelning är en annons från FirstVet

Hunden Ove fick hjälp av digitala veterinären – innan läget hann bli kritiskt

Plötsligt blev valpen Ove hängig och hade varken ork eller lust att leka som vanligt. Med hjälp av den digitala veterinären FirstVet kunden man fastställa orsaken – och hunden kunde få hjälp.
– FirstVet är en fantastisk uppfinning och en perfekt första anhalt när något inträffar, säger husse Björn Johansson.

Träffa en veterinär direkt i mobilen – här hittar du FirstVet

 

I Båstad, ett stenkast från havet, bor familjen Johansson bestående av tandläkaren Marcelina, ekonomen Björn och labradoodlen Ove. Ove är född i juni 2018 och har bott med paret sedan han var åtta veckor gammal.

 

– Han älskar långa promenader där han får springa, gräva och leka. Ove är otroligt bra på lukter och kan hitta favoriten, ett äpple, på otroliga avstånd, säger Björn Johansson, som beskriver sin hund som mycket snäll och sällskaplig.

 

När han var ett par månader gammal började Ove visa tecken på att han inte mådde bra. Han blev trött och ville inte leka som vanligt. Det konstaterades senare att hunden var allergisk – något som ledde till problem med magen.

 

– I FirstVet-appen fick vi hjälp att lära oss hur man undersöker en valp som plötsligt blir hängig. Med hjälp av tjänsten kunde vi konstatera att Ove började bli uttorkad och vi kunde åka in till veterinär för dropp innan läget blev allt för kritiskt, säger Björn.

Oerfarna hundägare

Marcelina hade hund som barn, men utöver det var hon och Björn oerfarna hundägare när Ove kom. För att få svar på frågor och rådgivning har paret regelbundet vänt sig till FirstVet.
– Vi har använt tjänsten många gånger och fått fantastisk hjälp. Veterinärerna har verkligen koll, samtidigt som det går snabbt att få tid och ingår i djurförsäkringen.

 

En annan gång när paret sökte hjälp hade Ove stukat benet.
– Då fick vi direkt tips på hur vi skulle göra för att avlasta honom på bästa sätt innan vidare undersökning kunde göras på klinik. Det är fantastiskt hur mycket hjälp man kan få på tio minuter, säger Björn.

Undvik onödig oro

Caroline Caldemar är chefsveterinär på FirstVet och säger att det är vanligt att nyblivna djurägare är extra oroliga för sina husdjur. Hon uppmanar alla att boka en tid i appen så fort man har frågor eller husdjuret mår dåligt.

 

– Många söker efter svar på nätet om varför deras husdjur beter sig på ett visst sätt, men där kan man få tusen olika svar vilket ofta resulterar i onödig oro.
Att skapa ett FirstVet-konto och registrera sitt husdjur i appen tar bara några minuter. Men det kan vara klokt att ha det färdigt så att det går ännu snabbare att få rådgivning och hjälp den gång olyckan är framme.

Magproblemen är borta

I dag är labradoodlen Ove fri från sina magproblem. Men Björn Johansson hör hellre av sig till FirstVet en gång för mycket än tvärtom.

 

– FirstVets veterinärer kan identifiera djurets behov ganska snabbt och ge tips på vad man ska göra, hur man ska hålla i sin hund, vad man ska ge i form av kost eller medicin och så vidare. Och om man väl måste åka in så uppdaterar FirstVet djurets journal och skickar den vidare till kliniken så att det går snabbare när man väl är där.

 

Registrera ditt husdjur hos FirstVet redan i dag – här hittar du appen

Så funkar FirstVet – den digitala veterinären

  1. Skapa ditt konto. Ladda ner appen FirstVet på App Store eller Google Play, eller gå in på FirstVet.se. Skapa ett konto eller logga in med ditt mobila BankID. När du väl är inloggad är det dags att registrera ditt djur. Klart!
  2. Boka tid. Beskriv djurets symptom, och boka en tid som passar dig. Här kan du även ladda upp en bild vilket underlättar veterinärens arbete inför besöket.
  3. Träffa veterinär. Besöket sker sedan med hjälp av ett videosamtal direkt i appen eller via dator. Veterinären bedömer ditt djurs tillstånd och hjälper till med lämpliga behandlingsråd.

 

FirstVet är gratis för alla med djurförsäkring och har öppet varje dag mellan 07–24. Alla FirstVets veterinärer har svensk veterinärlegitimation.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Klas Granström
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies