ANNONSInnehåll från Euromaster

Rallyförarens bästa tips: Så kör du säkert i vintertrafiken

Att gasa på i över 100 km/h på en snöig skogsväg är inget att rekommendera för en vanlig trafikant. Men det är vad rallyföraren Peter Hedström gör till vardags. Så vad kan vi lära av honom och hans kollegor för att göra vintertrafiken säkrare.
EXTERN LÄNK: Hitta din närmaste Euromasterverkstad här

Torbjörn Olofsson och Simon Israelsson Keshishian från Euromaster gjorde förra vintern en road trip från Ystad till Luleå för att visa på hur stora skillnaderna på väglag och trafikutmaningar är i vårt långa land. I djupaste Värmland ligger snön ofta djup och skogarna är marmorerade av små grusvägar. Lägg därtill att motorintresset är stort för vem och vi kan med fog kalla landskapet för Sveriges rally-mecka.

Vid Anttilaberget utanför Torsby i Värmland har Anders Hedström en anläggning där proffs kan träna, och amatörer får testa på hur det är, att köra riktigt fort på vinterväglag.

– Nere på sjön har vi en upplogad isbana med snövallar man kan glida in i om det går för fort, berättar han.

Rallyföraren Peter Hedström vid sin ombyggda Skoda.

Tobbe får prova att köra ute på sjön i en riktig rallybil, en ombyggd Skoda med centimeter långa dubb. Efter en handfull motorstopp vid starten får han bra fart på den och kommer tillbaka helt lyrisk.

– Så djävulskt fränt, det mäktigaste jag gjort någonsin, är hans spontana reaktion.

Och den känslan förstärks när de får åka med Peter Hedström, en riktig rallyförare på en riktig rallysträcka inne i skogen. Där träden susar förbi i över 100 kilometer i timmen medan bilen nästan glider fram genom kurvorna på den smala isiga vägen.

– De flesta jag skjutsar på sådana här turer blir förvånade över hur bilen klarar att bromsa och klarar av att hålla sig på vägen i de här hastigheterna berättar Peter.

På sjön nedanför Anttilaberget utanför Torsby har Anders Hedström plogat upp en bana där både proffs och amatörer kan träna iskörning.
Även om hans bil har dubbdäck som inte ska användas i vanlig trafik så är det enkelt att konstatera att dubben gör det hela möjligt. Det och att planera sin körning. I en rallybil har man oftast en kartläsare som läser upp koder för föraren om hur vägen kommer att svänga längre fram. Detta så att föraren då kan anpassa hastighet och position på vägbanan. Den typen detaljerad framförhållning klarar inte ens de mest avancerade färddatorerna av. Men det finns mycket att lära av hur rallyförarna kör.

EXTERN LÄNK: Hitta din närmaste Euromasterverkstad här

Ute i skogen finns en avstängd väg där sverigeeliten tränar rally. Här går det orimligt fort när Peter Hedström kör och Tobbe och Simon får det lite svettigt om öronen.

Kör som en rallyförare- men kör inte rally

  • Planera din körning. Försök att ha så god framförhållning som möjligt genom att ha blicken långt fram och studera vägen, väglaget, övriga trafikanter och eventuella faror i vägrenarna.
  • Anpassa hastigheten efter verkligheten. Även om en rallyförare alltid kör så fort han kan, så är det med förbehållet- så fort han kan med säkerhetsmarginal. I trafiken får du ingen guldmedalj för att du kommer fram först – tänk alltid på det och arbeta med goda säkerhetsmarginaler.
  • Anpassa däckvalet efter underlaget. Utan dubbdäcken på Peters bil hade det varit omöjligt att hålla de hastigheterna han gör. På snöiga och isiga vägar är dubbdäck att föredra. Vet du med dig att du ska köra till ett område där det inte är torra vägbanor bör du byta till dubbdäck innan du åker. Även om du inte tänkt ta en snäv skogsvägskurva i 100 km/h.