Rallyförarens bästa tips: Så kör du säkert i vintertrafiken
Torbjörn Olofsson och Simon Israelsson Keshishian från Euromaster gjorde förra vintern en road trip från Ystad till Luleå för att visa på hur stora skillnaderna på väglag och trafikutmaningar är i vårt långa land. I djupaste Värmland ligger snön ofta djup och skogarna är marmorerade av små grusvägar. Lägg därtill att motorintresset är stort för vem och vi kan med fog kalla landskapet för Sveriges rally-mecka.
Vid Anttilaberget utanför Torsby i Värmland har Anders Hedström en anläggning där proffs kan träna, och amatörer får testa på hur det är, att köra riktigt fort på vinterväglag.
– Nere på sjön har vi en upplogad isbana med snövallar man kan glida in i om det går för fort, berättar han.
Tobbe får prova att köra ute på sjön i en riktig rallybil, en ombyggd Skoda med centimeter långa dubb. Efter en handfull motorstopp vid starten får han bra fart på den och kommer tillbaka helt lyrisk.
– Så djävulskt fränt, det mäktigaste jag gjort någonsin, är hans spontana reaktion.
Och den känslan förstärks när de får åka med Peter Hedström, en riktig rallyförare på en riktig rallysträcka inne i skogen. Där träden susar förbi i över 100 kilometer i timmen medan bilen nästan glider fram genom kurvorna på den smala isiga vägen.
– De flesta jag skjutsar på sådana här turer blir förvånade över hur bilen klarar att bromsa och klarar av att hålla sig på vägen i de här hastigheterna berättar Peter.
Kör som en rallyförare- men kör inte rally
- Planera din körning. Försök att ha så god framförhållning som möjligt genom att ha blicken långt fram och studera vägen, väglaget, övriga trafikanter och eventuella faror i vägrenarna.
- Anpassa hastigheten efter verkligheten. Även om en rallyförare alltid kör så fort han kan, så är det med förbehållet- så fort han kan med säkerhetsmarginal. I trafiken får du ingen guldmedalj för att du kommer fram först – tänk alltid på det och arbeta med goda säkerhetsmarginaler.
- Anpassa däckvalet efter underlaget. Utan dubbdäcken på Peters bil hade det varit omöjligt att hålla de hastigheterna han gör. På snöiga och isiga vägar är dubbdäck att föredra. Vet du med dig att du ska köra till ett område där det inte är torra vägbanor bör du byta till dubbdäck innan du åker. Även om du inte tänkt ta en snäv skogsvägskurva i 100 km/h.
Den förrädiska svartisen – här är den vanligast och då är den farligast
Sverige är långt. På vintern skiljer sig väder och temperaturer mycket åt mellan de södra och norra delarna.
Rallyförarens bästa tips: Så kör du säkert i vintertrafiken
Experterna: Därför ska du ha dubbdäck i det här väglaget
För många svenskar är skidresan enda gången på året de kommer i kontakt med riktigt vinterväglag. Vi undersökte hur väl rustade skidbesökarna var.
De viktiga varningssignalerna: Då måste du byta däck på bilen
Att välja däck som har hög kvalitet och bra egenskaper är viktigt för att öka säkerheten i trafiken.