ANNONSInnehåll från Euromaster

Experterna: Därför ska du ha dubbdäck i det här väglaget

För många svenskar är skidresan enda gången på året de kommer i kontakt med riktigt vinterväglag. Vi undersökte hur väl rustade besökarna på en vanlig svensk skidanläggning var – och resultatet var minst sagt varierande.
EXTERN LÄNK: Hitta din närmaste Euromasterverkstad här

Cirka 2 miljoner svenskar kommer att besöka en skidanläggning i vinter. De allra flesta på en ort med riktig vinter även vid sidan av backarna, vilket innebär riktig vinter på vägarna. Men är svenskarna förberedda och utrustade för att klara ett enstaka besök i riktigt svåra vägförhållanden? Euromasters Torbjörn Olofsson och Simon Israelsson Keshishian besökte, under sin roadtrip från Ystad till Luleå, fjällanläggningen i Klövsjö i Härjedalen för att ta ett stickprov på detta.

På parkeringen nedanför huvudliften står ett par hundra bilar uppradade. Metodiskt undersöker de varje bils val av däck.

12 år gamla däck på en av bilarna. det går att se på DOT-märkningen på däcket. De två första siffrorna i DOT-märkningen visar tillverkningsvecka och de två sista visar året. Dessa är dessutom monterade åt fel håll – ett livsfarligt recept för vinterkörning.

– I det väglag det är här nu med packad snö och is är det verkligen rekommenderat att använda dubbdäck, säger Torbjörn Olofsson. Friktionsdäck ger inte riktigt samma tydliga fäste när du exempelvis ska ta dig upp till fjällstugan eller ut från en parkering.

Han menar att det kan vara värt att byta till dubbdäck inför en resa upp till fjällen även om man väljer att köra med friktionsdäck hemma där vägarna oftare är utan snö och de däcken kan vara en fördel.

– Däcken är det enda som håller dig på vägen, konstaterar han.

De flesta bilar på Klövsjös parkering visade sig ha vettiga däck när Simon och Tobbe gjorde en inventering. Några skräckexempel fanns det dock och det räcker med att en har dåliga däck för att många andra ska drabbas i trafiken.

Inspektionen av de parkerade bilarna är trots allt ganska tillfredsställande. Ungefär ¾ har valt dubbdäck och de flesta som har friktionsdäck har bra spår och kvalitet på däcken. Men det finns undantag.

– Den här bilen är livsfarlig att köra med, säger Simon när han stannar till vid en familjebil intill lifthuset. Dels är däcken nästan blankslitna, dels är det monterade på fel sida så att det mönster som är kvar är vinklat åt fel håll.

Torbjörn konstaterar också att DOT-märkningen visar att däcket är 12 år gammalt.

– Det skulle inte ens vara ett bra sommardäck konstaterar de.

Däckmönster

Mönsterdjup på en personbil eller lätt lastbil ska vara minst 3 millimeter på vinterdäck. Men ofta kan det vara läge att byta redan innan däcken slitits ned så långt, då andra faktorer också påverkar dess prestanda, så som hur de förvarats.

På dubbdäck kan själva dubben slitas ned snabbare eller rent av lossna. Det får inte skilja mer än ¼ av antalet dubb mellan två däck.

Spåren på de flesta vinterdäck hjälper till att transportera vatten och snö som ligger på vägen bakåt så att själva friktionsytan för däcket blir maximalt effektiv. Sätter man på ett däck åt fel håll trycks i stället vatten och snö framåt och försämrar fästet.

Med marknadens bästa däck, modern teknik i bilen och bra körteknik var det inga problem för Tobbe att ta sig upp för en brant backe till fjällstugan.
I Klövsjö ligger stugorna vackert beläget längs med bergssidan. Vägen upp dit är brant och kurvig. För att ta sig upp gäller det att både ha bra fäste och bra körteknik. Många förare är ovana när de sätts i den situationen och trots att det sandas blir en del stående i backen, eller värsta fall i snödrivan.
Tobbe och Simon ger sig på att testa några olika backar för att se vad som krävs. Men med en ny Tesla med all tänkbar moderna assistansteknik och ett par Michelin X-Ice North 4 som däck är det nästan omöjligt att misslyckas

– Jag försökte med att stänga av anti spin och gasa på maximalt från start i backen, helt emot alla logik, men vi tog oss upp ändå, konstaterar Tobbe.

Bra däck och utrustning kan alltså hjälpa till en hel del. Men i grunden handlar det om försiktighet, planering och teknik, inte minst om man är ovan.

EXTERN LÄNK: Hitta din närmaste Euromasterverkstad här

Backkörning på vintern

  • Planerar din körning, se till att du har fart in i backen och undvik att hamna i situationer där du måste stanna. Släpp exempelvis iväg eventuella framförvarande bilar – för om de får stopp kommer du också behöva stanna.
  • Håll en jämn fart hela vägen.
  • Undvik tvära rörelser med ratten.
  • Har du en manuellt växlad bil kan du ha en växel högre än normalt för att få ner varvtalen.
  • Koppla in antispinn och fyrhjulsdrift om det finns på bilen.
  • Om det släpper, lätta på gasen en aning men behåll drivet. Får du då fäste igen försök köra på den nya lägre hastigheten eller mycket sakta öka upp till den gamla.
  • Släpper det så mycket att du får stopp och måste starta om i backen. Backa försiktigt ner till en plats där du har lite mer fäste (antingen där lutningen är lägre eller vägbanan mindre hal) och kryp i gång bilen igen för att sakta öka farten. Ofta är det dock lättast att backa hela vägen ner till foten för att få med mer fart in i försök nummer 2.