Den förrädiska svartisen – här är den vanligast och då är den farligast
– Egentligen borde alla bilförare göra ett besök på en halkbana med jämna mellanrum för att hålla sina kunskaper fräscha, säger halkbaneexperten Tino Carrasco.
De stora skillnaderna i klimat mellan våra landsändar påverkar vägarna vi kör på. Vi tog rygg på Torbjörn Olofsson och Simon Israelsson Kashishian från Euromaster i Lycksele och Umeå, som förra vintern gav sig ut på en road trip från söder till norr för att ta reda på precis hur stor den skillnaden är.
Sportlovstider i Sverige, skiftet mellan februari och mars. Kanske den tid då det märks allra mest att Sverige är 180 mil långt och skillnaderna är stora. I Västerbotten, där Simon och Tobbe bor, ligger snön djup, medan Skåne har barmark och begynnande grönska.
– Egentligen är det märkligt att det är samma regler som gäller för hela landet, säger Torbjörn Olofsson som driver Euromaster i Lycksele. Förutsättningarna är så otroligt olika och hur man kör, vad man har för däck och när man byter.
Tanken med deras road trip att se hur stora skillnaderna är i de olika delarna av Sverige, men också att lära av de människor som bor och dagligen kör bil där. Starten på resan sker hos Oscar Lantz på Euromaster i Ystad. Hos honom är det mestadels friktionsdäck som åker på kundernas bilar.
– Vi har sällan packad snö eller ren is på vägarna här nere, förklarar han. Istället är det svartis som är den stora faran för de flesta.
Bromssträckan skiljer sig väldigt mycket åt mellan sommardäcken och friktionsdäcken, visar det sig då Tobbe gör ett test på Rings Knutstorps simulerade svartis.
Svartis
Svartis är ett fenomen som uppstår då regn eller snö smälter på vägbanan. När temperaturen sedan sjunker under noll igen, oftast på natten, och vägbanan är blöt så fryser det till en genomskinlig is. Det gör att den blir nästan osynlig för människor i trafiken. Den kallas svartis eftersom genomskinligheten gör att man ser den svarta fuktiga asfalten igenom isen.
Fenomenet är vanligt i Skåne då vintrarna där ofta har temperaturer som svänger fram och tillbaka över nollpunkten. Med regn och snöblandat regn som den vanligaste varianten av nederbörd och med nätter ofta strax under noll på termometern är det optimala förutsättningar för att svartis ska bildas ofta. Farligast är det därför på nätterna och i gryningen innan solen hunnit värma upp vägbanan igen.
– Problemet är att många kör nästan varje dag hela vintern på tämligen torra och fina vägar och när det väl slår om, och dessutom med den typen av halka som inte går att se, så blir man överraskad och har inte anpassat körningen efter underlaget.
Lösningen är naturligtvis att ta det extra försiktigt när temperaturen ligger runt noll och att byta till bra friktionsdäck i tid. Oscar Lantz berättar att ett fåtal skåningar dessvärre väljer att köra med sommardäck även på vintern, eftersom det inte är snö på vägarna. Men det är naturligtvis både olämpligt och olagligt.
– Även om vägbanan är torr så är det farligt på grund av kylan. Gummiblandningen i sommardäck är inte anpassade för kallt väder, utan blir hård, ger mycket längre bromssträcka och därmed livsfarlig, förklarar han.
För att prova på de skånska vinterförhållandena blir första stoppet på road tripen Ring Knutstorp. Det är, förutom en racingbana, även en plats för utbildning i trafiksäkerhet och halkkörning. Nino Carrasco som arbetar där berättar att de ofta får in både företag och privata grupper som vill uppdatera sina vinterkörningsförmågor.
– Egentligen borde alla bilförare göra ett besök på en halkbana med jämna mellanrum för att hålla sina kunskaper fräscha. De allra flesta hamnar lyckligtvis aldrig i en situation där de behöver parera en sladd i trafiken, så det är inget man får träning på naturligt. Men när väl olyckan är framme önskar nog alla att hanteringen av en sådan situation sitter i ryggmärgen.
Tobbe, som är van med packad snö på vägarna under vinterhalvåret, kör i 70 km/h när han stampar på bromsen och bilden glider tills testområdet tar slut och asfalten är torr igen efter mer än 60 meter.
– Det tar ju ingenting! konstaterar han. Hade det stått något på övergångsstället hade det ju varit färdigt!
– De många inte tänker på är att hur mycket säkerhetsutrustning och varningssystem du än har i bilen är det bara däcken som är mot marken, och har du dåligt fäste på dem kommer du ändå glida av vägen om det släpper, säger Tino Carrasco.
Med de marknadsledande friktionsdäcken blir resultatet ett helt annat. Visserligen glider han långt förbi det ditmålade övergångsstället, men bilen stannar tryggt och säkert knappt halvvägs in på testområdet.
– Det är förvånande att det kan vara så stor skillnad, konstaterar Tobbe. Men det här visar ju väldigt tydligt vilken betydelse däcken har, säger han.
Tinos tips för att hålla dig på vägbanan i vinter
Tino Carrasco utbildar både privatpersoner och yrkesförare i körning på halt underlag och delar med sig av de mest grundläggande råden för trafiksäkerhet i vinter.
- Byt till vinterdäck i god tid.
- Se till att ha nya och bra däck med rätt lufttryck – De är de enda som vidrör vägbanan och en kedja är inte starkare än sin svagaste länk.
- Placera alltid bästa däcken bak.
- Kör långsammare än du tror att du klarar – 10 km/h mindre är otroligt mycket då du ska hantera en eventuell sladd eller behöver bromsa hastigt då det är halt.
- Tänk efter hur vädret varit senaste dygnet och studera hur det är nu. Hur påverkar det vägbanan- ta hänsyn till det då du väljer hastighet och planerar din körning.
- Tänk på att gasa och bromsa försiktigt.
Den förrädiska svartisen – här är den vanligast och då är den farligast
Sverige är långt. På vintern skiljer sig väder och temperaturer mycket åt mellan de södra och norra delarna.
Rallyförarens bästa tips: Så kör du säkert i vintertrafiken
Experterna: Därför ska du ha dubbdäck i det här väglaget
För många svenskar är skidresan enda gången på året de kommer i kontakt med riktigt vinterväglag. Vi undersökte hur väl rustade skidbesökarna var.
De viktiga varningssignalerna: Då måste du byta däck på bilen
Att välja däck som har hög kvalitet och bra egenskaper är viktigt för att öka säkerheten i trafiken.