ANNONSInnehåll från Euromaster

De viktiga varningssignalerna: Då måste du byta däck på bilen

Att välja däck som har hög kvalitet och bra egenskaper är viktigt för att öka säkerheten i trafiken. Men de måste också bytas i tid, innan slitaget på dem påverkar köregenskaperna. Det fick Torbjörn Olofsson och Simon Israelsson Keshishian erfara sista dagen av sin road trip genom Sverige.

EXTERN LÄNK: Hitta din närmaste Euromasterverkstad här

I Norrbotten fryser sjöarna på vintern och många av dem går att köra bil på. Utanför Luleå ligger Ebbenjarka som är en anläggning som tar emot privatpersoner och företag som vill träna på eller bara prova att köra på den rena is som en vintersjö kan erbjuda.

Tobbe från Euromaster i Lycksele och Simon från Euromaster i Umeå avslutar sin raod trip från Ystad i söder med ett besök just här. Anders Englund som driver Ebbenjarka, har plogat upp flera olika banor och raksträckor ute på sjön, bland annat en lång och bred raksträcka.

– Första testet blir att jämföra bromssträckan mellan ett par nästan nya Michelin X-Ice North 4 och ett par slitna premiumdäck, förklarar Simon.

Simon Israelsson Keshishian, Anders Englund och Torbjörn Olofsson.

Med en modern Tesla och nya marknadsledande däck stannar bilen förhållandevis tryggt och snabbt trots att han kör i 70 km/h och det är en frusen sjö under däcken.

Test nummer två är alltså med ett par andra premiumdäck. Däck som var riktigt bra när de var nya men som nu sjunger på sista versen. De har lagliga spårdjup, men om man som bilist vill vara säker, bör man byta däck som dessa ändå.

Ebbenjarka har perfekta förhållanden för att öva på att köra på hala vägar- nämligen en frusen sjö med blankis på.

Bilen tappar fästet betydligt mer vid det andra testet och bromssträckan blir nästan 20 meter längre.

– Det är skillnaden på att sitta i baken på en långtradare eller inte, konstaterar Simon.

På en av de andra upplogade banorna ska Tobbe testa hur snabbt det går att köra på en bana med massor av kurvor. Fäste i svängarna och accelerationerna blir viktigt.

Första testet med de nya Michelin-däcken flyter på. Lite långsammare än då han några dagar tidigare provade en riktig rallybil i Värmland, men trots blankisen håller bilen greppet hela vägen runt. Banan kör han på 1.29.

Testerna visade att det var stor skillnad på hur lätt det vara att hålla sig borta från snövallarna beroende på hur gamla däcken var.

Med de slitna däcken går det betydligt långsammare.

– Jag får ingen känsla alls i ratten, klagar Tobbe då han får ytterligare en sladd i en kurva. Jag kunde lika gärna haft skidor på bilen, konstaterar han.

Varvet med de lagliga, men slitna premiumdäcken går 13 sekunder långsammare.

– Jag hade förstått att det var skillnad, men inte precis hur stor den skulle vara, säger han.

Lärdomar från road tripen

Killarnas road trip började i Ystad och slutade i Luleå. Här är de saker de tar med sig från resan:

  • Sverige är otroligt långt och väder och vägar skiljer sig mer än man kan tro. När det fortfarande är djup snö i Norrland är det vad Tobbe kallar norrländsk sommar i Skåne med torra vårvägar. Trots det gäller samma lagar för däckbyten i hela Sverige.
  • Oavsett vilken typ av vinterväglag är det samma saker som gäller för att vara säker i trafiken: Bra däck, kör försiktigt och håll nere hastigheten.
  • Genom att planera körningen och vara medveten om väglagets risker kan man ta sig fram säkert även i högre hastigheter på vintern.
  • Byt däck i tid: Oavsett hur bra däcken var när du köpte dem så kommer de att slitas över tid och tappa sina förmågor. Kolla så mönsterdjupet inte understiger 3 mm på dina vinterdäck.