Värma eller kyla? Så behandlar du skadan rätt

Har du stukat fotleden, sträckt låret eller fått nackspärr? Läkaren Johan Armfelt berättar vad som avgör om du ska kyla eller värma din skada.

Här kan du läsa mer om övningar som kan lindra din smärta i kroppen.

 

Smärta är en inbyggd skyddsreflex som varnar dig om att något håller på att skadas i kroppen. Den får dig att reagera med en fysisk eller känslomässig upplevelse som ofta är obehaglig. Smärtan kan pågå under en lång tid eller komma plötsligt och gå över lika fort.

 

Att kyla eller värma skadan är två sätt som kan lindra till exempel den smärta som orsakas av skadad vävnad – som skadade muskler eller blodkärl. Det kan också vara svårt att veta orsaken till varför smärta eller värk uppstår. Ibland blir vi stela i till exempel nacke eller rygg utan att veta varför.

 

Johan Armfelt ger sina bästa tips på i vilka situationer man ska kyla eller värma en skada.

– Behandlingen kanske låter motsägelsefull, men båda har sin plats i terapin, säger Johan Armfelt.

 

Då ska du kyla

Att kyla är att föredra när man har råkat ut för en akut skada, som till exempel en stukning. En stukning innebär ett slitage på ligament i lederna, vilket gör att leden svullnar upp och smärtan kan hålla i upp till flera veckor.

– Om någon till exempel under en fotbollsmatch stukar sin fotled och man har en kraftig svullnad brukar man kyla ned den skadan. Det gör man för att snabbt få bort svullnaden och smärtan som har uppkommit, säger Johan Armfelt.

 

Att kyla skadan omedelbart kan spara många dagars frånvaro från jobb eller träning.

 

Då ska du värma

Värme ska man å andra sidan inte använda vid en akut skada. Om man värmer skadan för tidigt kan det nämligen orsaka att svullnaden, inflammationens och skadans omfattning blir större.

 

Om smärtan beror på till exempel för stela muskler kan värme hjälpa genom att göra muskeln mer avslappnad.

– Värme stimulerar blodcirkulationen, man får mer syre till cellerna och smärtan försvinner, eller lindras åtminstone. Man får bort svullnad och det ger en bra effekt på inflammationen, säger Johan Armfelt.

 

3 andra behandlingar med kortsiktig effekt på smärta

 

  1. Massage

Att få massage kan lugna för stunden och framför allt hjälpa den som upplever muskelvärk. Forskare över hela världen har konstaterat att massage – tack vare bland annat dess specifika tryck och töjning på vävnader, muskler och blodkärl – bidrar till att musklernas spänningsgrad minskar. Flera studier visar att massage inte bara hämmar smärta och värk, men också är lugnande och avslappnande. Beröringen frigör nämligen oxytocin, en signalsubstans som kan sänka mängden stresshormoner i kroppen.

 

  1. Stretchning

Att stretcha ökar rörligheten i musklerna och minskar smärtan och stelheten. Ett tips är att först behandla området med värme, vilket ökar blodcirkulationen och gör musklerna mjukare och smidigare. Därefter kan du stretcha försiktigt.

 

  1. Smärtstillande läkemedel

Ett smärtstillande läkemedel kan lindra smärtan och undvika att kroppen orsakar mer spänningar. Vilken typ av smärta och hur svår den är avgör vilket smärtstillande läkemedel du ska ta. Rådfråga en läkare om du är osäker. Om du har ont i till exempel nacke, rygg, muskler eller knän efter överansträngning kan det vara bra att använda en antiinflammatorisk salva.

 

Behandling vid smärta är individuell och måste anpassas till varje enskild person. Ingen metod fungerar vid all typ av smärta.

 

Källa: Vårdguiden.

 

Här kan du läsa mer om övningar som kan lindra din smärta i kroppen.

 

FAKTA VOLTAREN

Voltaren® 11,6mg/g Gel (diklofenak), receptfritt antiinflammatoriskt läkemedel. För korttidsbehandling av smärta i muskler/leder. Från 14 år. Ej för gravida kvinnor under tre sista graviditetsmånaderna. Behandling max 14 dagar annat än på läkarens inrådan. Läkare kontaktas om Voltaren gel ej gett smärtlindring efter 7 dagar, eller om symtomen förvärras.

Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies