Sträckningar, stukningar och blåmärken – så behandlar du lätta skador

Vid fysisk aktivitet finns det alltid en risk för skador, små som stora. Vid mindre åkommor går det ofta att behandla själv – så här gör du.

Här kan du läsa mer om övningar som lindrar din smärta i kroppen.

 

Det är ingen nyhet att det är viktigt att röra på sig och motionera. Om du gör det regelbundet är du antagligen ingen främling för skador i samband med idrott. Lättare skador som blåmärken, stukningar och sträckningar går ofta att behandla på egen hand, det gäller bara att veta hur man gör.

 

Mjukdelsskador som är mycket vanliga

Blåmärken får man när mindre blodkärl vanligtvis genom en stöt. Blånaden beror på att blodet läcker in i vävnaden under huden och området kan bli ömt. Det här läker ofta av sig själva på ungefär två till fyra veckor, vissa områden såsom benen kan dock ta längre tid att läka än exempelvis armarna.

 

Eftersom blåmärken ofta försvinner av sig själva finns det egentligen ingenting som påskyndar processen att själva märket försvinner, däremot kan du lindra smärtan. Det gör du genom exempelvis varsam massage som förbättrar blodcirkulationen. Du kan dessutom lägga is på det drabbade området, eller applicera kylförpackningar. En påse med frusna ärtor fungerar också.

 

En stukad fot kräver vila

Du behöver inte vara en regelbunden motionär för att råka ut för en stukad fot. Det kan göra väldigt ont och även fast det oftast är ofarligt så kan det ta veckor, till och med månader, att återhämta sig från. En sträckt vrist blir svullen och öm och kräver att man inte belastar foten. En antiinflammatorisk gel kan lindra smärtan och hjälpa mot inflammation.

 

Att kyla skadan är dessutom att föredra när man har råkat ut för en akut skada, som till exempel en stukning. Det får blodkärlen att dra ihop sig och minskar svullnaden och smärtan.

 

Att linda foten så fort som möjligt minimerar också svullnaden. Detta eftersom blödningen påbörjas nästan direkt efter att du har skadat dig. Linda kompressionen från tåspetsarna, över hela foten, fotleden och upp över vaden till knät. Den som skadat sig ska kunna röra foten, därför får det inte vara för hårt lindat.

 

Det kan också kännas skönt att hålla den skadade foten högt. Du kan till exempel lägga dig på golvet och ha foten på en stol för att dämpa svullnaden.

 

Mellan muskeln och senan

En sträckning sker huvudsakligen i övergången mellan muskeln och senan. Det här kan hända på flera ställen i kroppen och känns direkt som en huggande smärta efterföljt av ömhet och lokal svaghet. När det här händer hjälper det ofta med vila de närmaste veckorna och flera sträckningar svarar bra på antiinflammatoriska läkemedel.

 

Oavsett vilken lättare skada du råkar ut för är det viktigt att behandla så fort som möjligt, det kan nämligen göra stor skillnad för läkningstiden. En snabb behandling kan också hindra ytterligare skador och minskar även risken för kroniska problem vid senare tillfällen. Kontakta en läkare om du är osäker eller upplever långvarig smärta.

 

Här kan du läsa mer om övningar som lindrar din smärta i kroppen.

 

FAKTA VOLTAREN

Voltaren® Gel (diklofenak), receptfritt antiinflammatoriskt läkemedel. För korttidsbehandling av smärta i muskler/leder. Från 14 år. Ej för gravida kvinnor under tre sista graviditetsmånaderna. Behandling max 14 dagar annat än på läkarens inrådan. Läkare kontaktas om Voltaren gel ej gett smärtlindring efter 7 dagar, eller om symtomen förvärras.

Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies