Steg för steg: Så kan man minska nacksmärtan

77 % drabbas av nackspärr, men det finns sätt att undvika besväret.
Med några enkla övningar kan man förebygga och i vissa fall undgå smärtan helt.

Här kan du läsa mer om övningar som kan lindra din smärta i kroppen.
 

Stelhet och smärta i nacken kan ställa till stora problem i vardagen. För många av de som drabbas påverkar smärtan arbetet och det dagliga livet till den grad att det ibland blir omöjligt att vrida eller böja på huvudet.

 

Att dras med nacksmärta är både jobbigt och smärtsamt. Men det finns sätt som kan göra vardagen lite lättare.

 

Här är tre enkla stretchövningar som kan lindra smärtan och hjälpa till att återställa rörligheten i nacken:

  1. Sitt rak i ryggen med huvudet framåt och armarna utmed sidorna. Böj huvudet bakåt så långt det går utan att det gör ont för att stretcha halsmusklerna. Håll kvar ställningen under flera sekunder och räta sedan upp huvudet igen. Upprepa denna övning tio gånger.
  2. Sitt kvar i samma ställning och böj huvudet så långt åt höger som möjligt. Rulla det sedan framåt och åt vänster tills det är böjt så långt åt vänster som möjligt. Fortsätt att rulla huvudet bakåt tills höger öra är tillbaka ovanför höger axel. Gör nu rörelsen åt andra hållet. Upprepa övningen fem gånger.
  3. Fortsätt att sitta kvar i samma ställning och lyft axlarna rakt upp mot öronen utan att röra huvudet eller lyfta armarna. Rotera axlarna i en cirkelrörelse. Gör detta fem gånger åt ena håller och sedan lika många gånger åt andra hållet. Detta stretchar musklerna i axlarna vilket i sin tur lättar spänningarna i nackens muskler, senor och ligament.

 

Här är anledningarna till nackspärr:

  • Stress
  • Dålig hållning
  • Dålig sovställning
  • Att man suttit länge i drag
  • Smärtan beror vanligen på en mjukvävnadsskada, alltså en skada i muskler, senor eller ligament i nacken och/eller axlarna

 

Tänk på det här:

  • Du bör undvika rörelser som gör ont – men annars är det bara bra att röra sig så mycket som möjligt. Blodcirkulationen ökar, vilket påverkar hela kroppen positivt och läkningen går fortare.
  • Du bör kontakta vårdcentralen om du inte har blivit bättre inom en vecka.
  • Om du i samband med smärtor i nacken blir svag och får domningar i ena armen eller handen, bör du kontakta vården så fort som möjligt. Det gäller också om du har mycket kraftiga smärtor i nacken. Om du är stel i nacken och samtidigt har feber och känner dig allmänpåverkad ska du också kontakta vårdcentral.

(Källa: Vårdguiden.)

 

Här kan du läsa mer om övningar som lindrar din smärta i kroppen.

 

FAKTA VOLTAREN

Voltaren® 11,6mg/g Gel (diklofenak), receptfritt antiinflammatoriskt läkemedel. För korttidsbehandling av smärta i muskler/leder. Från 14 år. Ej för gravida kvinnor under tre sista graviditetsmånaderna. Behandling max 14 dagar annat än på läkarens inrådan. Läkare kontaktas om Voltaren gel ej gett smärtlindring efter 7 dagar, eller om symtomen förvärras.

Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies