Så vet du om du behöver ta en värktablett

Det är inte alltid lätt att avgöra när det är läge att ta en värktablett. Läkaren Johan Armfelt guidar dig till rätt beslut.

Här kan du läsa mer om övningar som kan lindra din smärta i kroppen.

 

Feber, mensvärk, ont i huvudet och ömma muskler. Smärtstillande preparat kan lindra många åkommor. Men det är inte alltid lätt att avgöra när det är rätt att ta en värktablett. Borde jag vänta ut smärtan? Hur hög dos ska jag börja med? Läkaren Johan Armfelt guidar dig:

 

– När man behandlar smärta måste man först känna efter hur ont man egentligen har och om man kan vänta ett tag utan att behandla smärtan över huvud taget. Det är förstås det bästa eftersom mycket läker av sig själv och är man lite tålig är det bra om man kan avvakta utan behandling, säger Johan Armfelt.

 

Om smärtan trots allt är stark och håller i sig måste den behandlas, enligt Johan Armfelt.

– Om man känner att man behöver ta något smärtlindrande för att bli bättre så ska man börja med att ta så svaga preparat som möjligt. Helst ska man undvika tabletter i första skedet och ta en anti-inflammatorisk salva. Man ökar gradvis behandlingen och börjar svagt, säger han.

 

När värktabletter eller anti-inflammatorisk salva inte ger tillräcklig effekt eller när smärtan är långvarig, svår eller akut bör du kontakta sjukvården.

 

Huvudvärk av värktabletter – det är sant!

En studie vid Göteborgs universitet bekräftar något som kanske låter motsägelsefullt – man kan få ont i huvudet av att ta värktabletter för ofta. Studien visar att 150 000 svenskar lider av kronisk huvudvärk till följd av överanvändning av värktabletter. Vad det faktiskt beror på är inte fastställt, men enligt undersökningen riskerar personer som tar värktabletter oftare än tio dagar per månad under minst tre månader att drabbas.

 

Motverka smärta och värk – 5 smarta tips

För att undvika att drabbas av smärta och värk kan regelbunden träning tillsammans med ökad medvetenhet om dina rörelser hjälpa. Här är 5 smarta tips.

 

  1. Lyssna till kroppen
    Om du har ont i mer än två timmar efter en träningsövning eller annan aktivitet så har du tagit i för mycket och bör ta det lite lugnare nästa gång.
  1. Undvik enformiga rörelsemönster
    Enformiga, repetitiva rörelser under längre perioder och arbetsställning som inte ändras leder snabbt till muskelstelhet och ryggsmärtor.
  1. Värm upp och stretcha
    Före träning bör du alltid värma upp ordentligt för att undvika skador. Efter träning ska du stretcha så att du undviker stelhet.
  2. Rör dig mer
    Gå mer, ta trapporna i stället för hissen, stå på ett ben under möten, eller cykla till jobbet – det finns många sätt att öka sin dagliga motion på.
  3. Försök att undvika stillasittande
    Stolar är en vanlig orsak till muskelspänningar. Res dig och rör dig i ett par minuter då och då, rulla lite på axlar och hals.

 

Här kan du läsa mer om övningar som kan lindra din smärta i kroppen.

 

FAKTA VOLTAREN

Voltaren® Gel (diklofenak), receptfritt antiinflammatoriskt läkemedel. För korttidsbehandling av smärta i muskler/leder. Från 14 år. Ej för gravida kvinnor under tre sista graviditetsmånaderna. Behandling max 14 dagar annat än på läkarens inrådan. Läkare kontaktas om Voltaren gel ej gett smärtlindring efter 7 dagar, eller om symtomen förvärras.

Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies