Så skonar du kroppen i trädgårdsarbetet

Nu är våren här och medan temperaturen sakta, men säkert, stiger passar många av oss på att vara ute i det fina vädret. Här är knepen som gör att du slipper smärtan i kroppen när du är ute i trädgården.

Här kan du läsa mer om övningar som lindrar din smärta i kroppen.

 

Nu när soltimmarna blir fler och fler tillbringar vi mer tid utomhus. Det är hög tid för dig med gröna fingrar att börja påta i jorden och förbereda rabatterna för säsongens blommor. Att jobba i trädgården är som balsam för själen – men kan bli en ansträngning för kroppen. Så här gör du för att slippa smärta i samband med trädgårdsarbete.

 

Bygg upp bålen

Trädgårdsarbete kan vara tungt för ryggen med tunga lyft och framåtböjda ställningar i flera timmar. Det är viktigt att ha en stabil styrka i bålen för att klara av ansträngningen utan att få ont i kroppen. Att rensa rabatter, lyfta krukor och bära säckar med jord är tyngre än vad många tror – och kräver sin styrka i både mage och rygg.

 

Håll ryggen rak

När det är dags att rensa ogräs och plantera nya blommor är det många som sätter sig på knä med böjd rygg – gör inte det. Om du vill avlasta ryggen och slippa stelhet och smärta i efterhand: Sitt på en mindre pall vid rabatten.

 

Belasta på rätt sätt

Trädgårdsarbete involverar ofta en hel del grävjobb. När det är dags att ta fram spaden är det viktigt att ta i på rätt sätt, nämligen med benmusklerna. Börja med att välja en spade som inte är alldeles för tung och lagom lång, skaftet ska nå dig till midjan ungefär. Kom ihåg att böja höfter och knän och låt musklerna i dina ben göra jobbet.

 

När du lyfter tungt är det också viktigt att använda benen – inte ryggen.

 

Kratta medvetet

För att städa bort spår av hösten och välkomna våren är det bara att börja kratta löv. Att kratta kanske inte känns så ansträngande när du håller på men det är faktiskt tyngre än vad du tror – speciellt om du har fel teknik. Hemligheten är att slappna av i axlarna och växla mellan att kratta både från höger och vänster.

 

Använd bekväma skor när du klipper gräset

Varje år skadar sig tusentals svenskar till följd av att ha klippt gräsmattan i fel sorts skor. Det visar försäkringsbolaget If’s statistik från 2015. Skadorna inträffar vanligtvis när en person som klipper halkar i blött gräs eller i en uppförsbacke när gräsklipparen kan rulla ner över foten. Att klippa gräset barfota, i foppatofflor eller i träskor är därför ingenting att rekommendera. Använd istället gymnastikskor eller skor med stålhätta för att slippa fot- och tåskador.

 

Behandla smärtan

Ett bra alternativ för att behandla ömma muskler är att använda en smärtstillande gel. Kontakta en läkare om du är osäker.

 

Här kan du läsa mer om övningar som lindrar din smärta i kroppen.

 

FAKTA VOLTAREN

Voltaren® Gel (diklofenak), receptfritt antiinflammatoriskt läkemedel. För korttidsbehandling av smärta i muskler/leder. Från 14 år. Ej för gravida kvinnor under tre sista graviditetsmånaderna. Behandling max 14 dagar annat än på läkarens inrådan. Läkare kontaktas om Voltaren gel ej gett smärtlindring efter 7 dagar, eller om symtomen förvärras.

Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies