Läkarens svar på våra vanligaste frågor om smärta

Så mycket som 60 procent av alla svenskar lider av smärta.
Läkaren Johan Armfelt och naprapaten Soheil Pakandam ger svar på våra vanligaste frågor om smärta.

Här kan du läsa mer om övningar som lindrar din smärta i kroppen.

 

En internationell studie från Global Pain Index har kartlagt hur människor upplever smärta runt om i världen. Den visar att svenskarnas är de som har allra ondast.

– Det är inte ovanligt att någon gång stuka en fotled eller få en sträckning i vaden. Hela 60 procent av oss lider av smärta, säger läkaren Johan Armfelt.

 

Vilken är den vanligaste smärtan vi svenskar upplever?

– Den vanligaste smärtan är i ryggen. Många drabbas av ett kramptillstånd som kan göra väldigt ont och i värsta fall återkomma, säger Johan Armfelt.

 

De allra flesta, 94 procent av världens befolkning, drabbas någon gång av ryggvärk. Felbelastning, dålig hållning och för mycket stillasittande är några orsaker – och i de flesta fall är smärtan ofarlig.

 

Vad kan man göra om man drabbats av ryggvärk?

Förr trodde man att det bästa var att vila ryggen, men det visade sig vara helt fel. I stället ska du hålla dig rörlig. När du rör dig syresätts musklerna och blodcirkulationen ökar vilket hjälper till att lindra skadan och dämpa smärtan.

– Mitt råd till patienter med ryggproblem är att försöka komma i rörelse så snabbt som möjligt. Tar smärtan emot bör man behandla den så snart som möjligt för att inte fastna i ett moment 22, säger naprapaten Soheil Pakandam.

 

Vad kan man göra för att förebygga smärta?

Allsidig konditions- och muskelträning är bra sätt att förhindra och lindra besvären. Styrketräning är också bra för att stärka och bygga upp muskler i mage, rygg och ben.

– Det är viktigt att röra på sig regelbundet. För lite träning, stillasittande livsstil och dålig arbetsställning är vanliga orsaker till problem med ryggen, säger Soheil Pakandam.

 

När behöver man ta en värktablett för sin smärta?

– När man behandlar smärta måste man först känna efter hur ont man egentligen har och om man kan vänta ett tag utan att behandla smärtan. Det är förstås det bästa eftersom mycket läker av sig själv. Om smärtan trots allt är stark och håller i sig måste den behandlas och då ska man börja med att ta så svaga preparat som möjligt. Helst ska man undvika tabletter i första skedet och ta en anti-inflammatorisk salva, säger Johan Armfelt.

 

När ska man söka vård?

För många människor kan enkla övningar som stärker musklerna minska inflammation i till exempel ett knä.

– Däremot ska man söka vård för en inflammation om man har påtagliga besvär och om man känner sig allmänt sjuk med feber och huvudvärk, säger Johan Armfelt.

 

När du hindras i din rörelseförmåga och inte kan göra de rörelser som du vill och ska kunna utföra är det dags att söka hjälp. Vänta då inte för länge med att kontakta sjukvården.

 

Här är 5 enkla övningar du kan göra varje dag för att minska smärtorna från topp till tå:

  1. Värm upp. Stå upp och böj mjukt på knäna så att du hittar ett gung. Sätt gärna på skön musik så att kroppen rör sig naturligt till rytmen. Ställ dig lite bredbent, rulla sakta höfterna från vänster till höger 4–5 varv. Byt sedan varv – glöm inte att andas.
  2. Sitt rak i ryggen med huvudet mjukt böjt framåt och armarna längs sidorna. Andas djupt och lugnt. Böj huvudet försiktigt bakåt så långt det går utan att det gör ont, för att stretcha halsmusklerna. Håll kvar ställningen under flera sekunder och räta sedan upp huvudet igen. Upprepa övningen 10 gånger.
  3. Sitt kvar i samma ställning och böj huvudet så långt åt höger som möjligt. Rulla det sedan försiktigt framåt och åt vänster tills det är böjt så långt åt vänster som möjligt. Obs: Det ska inte göra det minsta ont.Fortsätt att rulla huvudet bakåt tills höger öra är tillbaka ovanför höger axel. Gör nu rörelsen åt andra hållet. Upprepa övningen 5 gånger.
  4. Stå upp och luta ryggen mot en fast yta, som en vägg, med benen höftbrett i sär. Fötterna ska vara placerade på lårlängds avstånd från väggen. Huka dig ned tills vinkeln i knäleden är 90 grader och låren är parallella med golvet. Håll ställningen i 15 sekunder. Res dig sedan långsamt. Det är viktigt att du inte böjer på huvudet och att du håller ryggen rak.
  5. Ligg på rygg på golvet (eller sängen) med armarna längs sidorna. Håll benen raka. Spänn musklerna i ena benet och lyft det cirka 10 centimeter från golvet. Spänn magmusklerna så att svanken i ryggen trycks ned mot golvet. Håll kvar och räkna till 5. Sänk sedan benet så långsamt du kan. Gör samma sak med det andra benet. Gör övningen 5 gånger med varje ben. Vila.

 

Här kan du läsa mer om övningar som lindrar din smärta i kroppen.

 

FAKTA VOLTAREN

Voltaren® 11,6mg/g Gel (diklofenak), receptfritt antiinflammatoriskt läkemedel. För korttidsbehandling av smärta i muskler/leder. Från 14 år. Ej för gravida kvinnor under tre sista graviditetsmånaderna. Behandling max 14 dagar annat än på läkarens inrådan. Läkare kontaktas om Voltaren gel ej gett smärtlindring efter 7 dagar, eller om symtomen förvärras.

Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies