7 tips: Så undviker du ryggont efter snöskottning

Att skotta snö kan leda till ryggont och i värsta fall ryggskott.
Här är 7 tips som du behöver ha i åtanke nästa gång du skottar.

Här kan du läsa mer om övningar som kan lindra din smärta i kroppen.

 

Det kan låta oskyldigt, men fel teknik vid snöskottning riskerar att ge skador för livet. Muskelvärk, ryggvärk eller ännu värre skador kan drabba den som belastar fel vid skottning.

 

Rätt utförd skottning kan däremot vara bra, rejäl fysisk aktivitet. Här är några handfasta tips för hur kroppen ska klara ännu en vinter utan skador och värk.

 

  1. Uppvärmning

Om du är uppvärmd när du börjar skotta minskar risken för skador. Ett tips är att ta en promenad runt kvarteret innan du sätter igång eller hoppa på stället i kombination med andra rörelseövningar. Att skotta är en fysiskt krävande aktivitet och därför behöver man värma upp – som inför vilket träningspass som helst.

 

  1. Klä dig lager på lager

Om muskler och leder är varma minskar risken för skador. Klä dig därför lager på lager. Det är också viktigt att använda bra skor för att minska halkrisken, helst skor med broddar.

 

  1. Rätt teknik

Den främsta orsaken till skador vid snöskottning är att man använder fel teknik. Undvik att luta dig framåt och samtidigt lyfta skyffeln med snö. Använd i stället samma teknik som när du lyfter andra saker i hemmet – böjda knän, rak rygg och spänd mage. Se till att fötterna och kroppen är i samma riktning som du kastar iväg snön. Arbeta med armarna nära kroppen.

 

Om du böjer ryggen framåt och samtidigt vrider kroppen när du kastar iväg snön belastas diskarna i ryggen. Den felaktiga tekniken kan leda till långvariga skador.

 

  1. Skotta inte allt på en gång

Dela upp skottningen i omgångar för att minska belastningen på ryggen. Skotta det viktigaste på morgonen och spara resten till ett senare tillfälle på dagen.

 

  1. Rätt skyffel och mängd snö

Använd en skyffel med plats för båda händerna i handtaget för att få mer kraft när du lyfter snön. Det bästa för kroppen är egentligen att föra bort snön utan att lyfta skyffeln.

 

  1. Bygg snöhögen strategiskt

Minimera avståndet du måste gå eller kasta snön genom att bygga snöhögen på en strategisk plats. Då går skottningen både fortare och tär mindre på ryggen.

 

  1. Sluta om det gör ont!

Något många gör fel när de skottar är att de inte slutar när de får ont i ryggen. Om man har otur kan det leda till långvariga skador. Ta därför en paus om du blir trött eller får ont.

 

Bra ryggövning vid ryggont: Sätt händerna i midjan med tummarna mot ryggraden. Luta dig bakåt och titta rakt upp. Övningen vilar ryggmusklerna så upprepa gärna vid behov.

 

Här kan du läsa mer om övningar som kan lindra din smärta i kroppen.

 

FAKTA VOLTAREN

Voltaren® Gel (diklofenak), receptfritt antiinflammatoriskt läkemedel. För korttidsbehandling av smärta i muskler/leder. Från 14 år. Ej för gravida kvinnor under tre sista graviditetsmånaderna. Behandling max 14 dagar annat än på läkarens inrådan. Läkare kontaktas om Voltaren gel ej gett smärtlindring efter 7 dagar, eller om symtomen förvärras.

Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies