11 tips du inte trodde kunde hjälpa mot ryggont

Ont i ryggen?
Här är 11 oväntade sätt som kan lindra smärtan.

Här kan du läsa mer om övningar som kan lindra din smärta i kroppen.

 

Mer än nio av tio personer plågas av ont i ryggen eller ländryggen någon gång i livet. Men det finns mycket vi kan göra för att förebygga och mildra smärtan.

De flesta av oss vet att en balanserad kost, regelbunden motion och en sund kroppsvikt är en bra grund för att hålla ryggen stark och minska risken för värk.

 

Här är 11 något mer oväntade sätt, som många av oss kanske inte har tänkt på:

 

1. Ät ägg till frukost

Ägg är mättande och näringsrikt – och ett bra val för ryggen. Ägg innehåller nämligen både vitamin A, som bidrar till att stärka skelettet och reparera vävnadsskador, och vitamin D som hjälper kroppen att ta upp kalcium vilket är viktigt för en frisk benstomme. Obs: Det är äggulan som innehåller D-vitamin, inte vitan.

 

2. Frossa i mörkgrönt

Kalcium och D-vitamin är nycklarna till en frisk benstomme. Brist på kalcium kan leda till ett skört skelett, och vitamin D hjälper kroppen att ta upp kalcium. Baljväxter som ärtor och bönor är rika både på kalcium och D-vitamin, och ger dessutom andra nödvändiga mineraler och vitaminer. Mörkgröna bladgrönsaker som kål, grönkål och broccoli är de allra bästa källorna till kalcium – de innehåller också C-vitamin, K-vitamin och magnesium som hjälper ben, ligament och senor att hålla sig friska.

 

3. Träna mag- och rumpmusklerna

Kroppen har ett komplext system av muskler som fäster vid ryggraden där mag- och ryggmusklerna spelar avgörande roller. Svaga magmuskler ökar risken för smärtor och skador i ryggen. Gör övningar där du stärker mag- och även rumpmusklerna vilket kan lindra och förebygga smärta framför allt i nedre ryggen.

 

4. Sträck ut baksida lår

Spända muskler på lårens baksida kan orsaka smärta i ryggen. Hållningen kan påverkas negativt och spänningarna är påfrestande för ländryggen. Men dessa muskler är relativt enkla att stretcha ut. Lättaste övningen är att böja sig framåt och försöka nå tårna med fingrarna – stoppa när du känner en stretch.

 

5. Säg ja till yoga

Klassisk träningsform som kombinerar styrka, smidighet och andning för att stärka både den fysiska och psykiska hälsan. Yoga har dokumenterade effekter mot smärtor i ländryggen, gör dig mer smidig och hjälper dig att slappna av. Alla kan träna yoga utifrån sina förutsättningar – det finns appar att ladda ner med enkla övningar.

 

6. Fimpa

Alla vet vi att rökning är negativt för hälsan, men visste du att den som slutar röka samtidigt gör något bra för sin rygg? Rökare löper tre gånger så stor risk att drabbas av ryggsmärta som icke-rökare, bland annat för att rökning påverkar kroppens läkningsförmåga negativt. Magnetröntgen av hjärnan har också visat att rökare tål smärta sämre än personer som inte röker.

 

7. Bär bättre

Att kånka på en väska eller ryggsäck slängd över ena axeln kan lägga ett stort tryck på ena sidan av ländryggen och höften, även om man tycker att man inte bär så tungt. Går du ofta lastad på detta sätt kan belastningen orsaka muskelobalans runt höft och bäcken. Höftbenen kan bli sneda och du får spända muskler i ländrygg och rumpa. Bär inte omkring med prylar i onödan, och när du måste bära: Använd en ryggsäck med två remmar som fördelar vikten jämnt.

 

8. Vårda romantiken

Var tredje person berättar att kroppssmärta påverkar deras sexliv negativt, enligt en studie*. Men låt inte ”ont i ryggen” bli ett ”nej till sex”. Förutom att ett regelbundet sexliv är bra för relationen är det också en utmärkt medicin mot ryggvärk; orgasmer har en smärtstillande effekt eftersom ett område i hjärnan som kontrollerar smärta blir stimulerat.

*GSK Global Pain Index 2016 (p. 110 of full GPI report).

 

9. Minska stressen i vardagen

När stresshormonerna stiger i kroppen blir musklerna spända, något som kan orsaka och förvärra smärtor i till exempel ländryggen. Se till att få regelbunden motion, boka in aktiviteter som ger dig energi och tillbringa tid med nära och kära. Det finns också gott om enkla avslappningstekniker – som olika andnings- och mindfulnessövningar – som kan hjälpa dig att varva ner och därmed minska smärtan.

 

10. Sov gott

Om du inte får tillräckligt med sömn och vila blir du mer känslig för smärta. Sömnen påverkar också aptiten. Brist på sömn gör dig hungrigare – halten av ”mättnadshormonen” leptin sjunker samtidigt som halten stiger av hormonen ghrelin som stimulerar hungern. Det är med andra ord enklare att äta balanserat när vi sovit gott – och därmed att hålla en sund vikt, vilket minskar risken för ryggsmärta.

 

11. Rörelse är bästa medicinen!

Oavsett var du har ont är motion i vardagen bra för kroppens naturliga läkningsprocess. Gå mer, ta trapporna istället för hissen, stå på ett ben under möten, eller cykla till jobbet – det finns många sätt att öka sin dagliga motion på.

 

Här kan du läsa mer om övningar som kan lindra din smärta i kroppen.

 

FAKTA VOLTAREN

Voltaren® Gel (diklofenak), receptfritt antiinflammatoriskt läkemedel. För korttidsbehandling av smärta i muskler/leder. Från 14 år. Ej för gravida kvinnor under tre sista graviditetsmånaderna. Behandling max 14 dagar annat än på läkarens inrådan. Läkare kontaktas om Voltaren gel ej gett smärtlindring efter 7 dagar, eller om symtomen förvärras.

Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies