Vanligaste missförstånden om välgörenhet

Det finns en uppfattning om att välgörenhetsorganisationer ska jobba helt ideellt.
Samtidigt vill vi ha kontroll över att allt går rätt till och att pengarna går till ändamålet.
En omöjlig ekvation – enligt den amerikanska människorättsaktivisten och entreprenören Dan Palotta.

Target Aid –för dig som vill skänka på ett nytt sätt

Det finns många missförstånd om välgörenhet. Till exempel har vi lärt oss att vi ska bedöma organisationerna enbart utifrån hur lite pengar de spenderar. Men samtidigt finns det ett önskemål för oss att ha en kontroll. Vi vill veta vad de gör för pengarna, hur de lyckas med verksamheten och att våra pengar förvaltas på rätt sätt så att de inte hamnar i fel händer. Men all sådan administration kostar och administrativa kostnader och kontroll måste få finnas just för att de ska kunna förvalta våra pengar på rätt sätt.

I Sverige kontrolleras välgörenhetsorganisationerna av Svensk Insamlingskontroll genom 90-konton. För att få ha ett 90-konto måste 75 procent av de insamlade medlen gå till ändamålet medan max 25 procent får gå till administration. Administration kan till exempel vara insamlingskostnader, annonsering, revision och annan ren administration av organisationen.

Trots att 25 procent administrationskostnader tillåts ligger snittet för svenska organisationer med 90-konton på 11 procent. Det tycker många svenskar är för mycket, och här menar experterna att vi har olika regler för välgörenhetsorganisationer och för resten av den ekonomiska världen.

– Det är en diskriminering mot välgörenhetsorganisationerna som gör att de inte kan växa och samla in ännu mer pengar, eftersom vi är så fokuserade på administration, i stället för att fråga vad de har för långsiktiga visioner med sitt arbete, som man gör med andra företag, säger Dan Palotta, amerikansk människorättsaktivist och entreprenör i ett uppmärksammat ”Ted-talk”.

Man kan göra en jämförelse med svenska företag eller statliga myndigheter. De har försäljningsomkostnader, materialomkostnader, kostnader för tillverkning, administration och så vidare. När man har dragit av allt det så ser vi vad de har i vinst och om det har gått riktigt bra kan den ofta ligga runt 10 procent, vilket ses som något positivt.
– Tittar man på välgörenhetsorganisationer så ser man att när man har dragit av för administrativa kostnader så har vi i snitt en vinst på 89 procent! De slår alltså vilket börsnoterat bolag som helst på fingrarna. De levererar en stor andel till välgörande ändamål åt oss och gör ett fantastiskt arbete med att förvalta de här pengarna, säger Mirjam Johansson, vd på plattformen Target Aid, och fortsätter:
– De genererar väldigt mycket vinst som ingen annan bransch klarar av. Ändå tycker många att det är för lite.

Hon menar att administration behövs för att förvalta och bygga en hållbar verksamhet om man vill lyckas på sikt.
– 11 procent i admin är inte för mycket. Om du till exempel jobbar med lobbyverksamhet som på sikt kan förändra livet för 2,5 miljoner människor handikappade i andra världsdelar, då blir det så klart massa admin.

En annan vanlig missuppfattning om arbetet med välgörenhet är att allting går att göra gratis och att alla som jobbar med välgörenhet borde arbeta ideellt.
– Ska du göra allting gratis kan du inte bygga upp rutiner, processer och kontroll. Det behövs kvalificerad personal, riktiga verktyg och säkra system. Om man ska hantera andra människors pengar så måste det vara säkert och det kan man inte göra gratis, säger Mirjam Johansson.

Det finns också en tydlig skillnad i hur vi ser på annonsering och reklam för välgörenhetsorganisationer jämfört med andra företag.
– Till andra företag säger vi: ”spendera så mycket ni vill på reklam och annonser tills det inte finns några pengar kvar att tjäna”. Men vi vill inte att våra donerade pengar ska läggas på annonser, de ska gå till de behövande. Som om pengarna som investeras på annonsering inte kan dra in dramatiskt mycket mer pengar till de behövande, säger Dan Palotta.

På Target Aid kan du välja mellan organisationer med 90-konton att skänka till

 

Target Aid – en ny plattform för välgörenhet

• ge till just det du brinner för
• välj bland fantastiska projekt från olika organisationer
• följ effekten av ditt engagemang

 

Så här kommer du igång:
• skapa ett konto på Target Aid
• välj projekt som intresserar dig
• skänk enkelt via kort, swish eller internetbank

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies