Två av tre svenskar donerar pengar – ändå är vi snålare än våra grannländer

Två av tre svenskar skänker pengar – och de som är mest benägna att skänka är höginkomsttagare, kvinnor och Stockholmsbor.

Läs om den nya samlingsplatsen för välgörenhetsorganisationer

2016 var ett rekordår för insamlingsorganisationerna. Sveriges befolkning skänkte 8,7 miljarder kronor enligt statistik från Frivilligorganisationernas Insamlingsråd (FRII), vilket är en ökning med 9 procent från året före. Någon rapport för 2017 finns ännu inte.

Det är i huvudsak de stora organisationerna som får ta del av våra skänkta slantar, cirka 20 stycken samlar in 100 miljoner eller mer. Unicef Sverige är den organisation som samlade in mest pengar förra året, följt av Läkare utan gränser, Cancerfonden, Rädda barnen och Sverige för UNHCR.

Svenskar sist i Skandinavien
Men även om vi svenskar skänker rekordmycket till välgörenhet är vi ”snålast” i Skandinavien, och i hela Norden är vi bara snäppet bättre än Finland, enligt CAF (Charities Aid Foundation) World giving index 2017. Där listas alla världens länder utifrån bland annat hur mycket pengar landets befolkning skänker till välgörenhet. Sverige hamnar på plats 34, medan Island ligger på plats 15, Norge på plats 20 och Danmark på plats 21. Finland är som sagt sämst i Norden på plats 37.

– Jag har sett siffor på att i till exempel Danmark skänks 0,4 procent av hushållens totala konsumtion till välgörenhet. I Sverige är siffran 0,3 procent, enligt rapporten ”Finansiering av Ideell Verksamhet 2016” från FRII. Skillnaden kan kännas marginell men med dagens insamlingsvolymer skulle det kunna ge över två miljarder mer till välgörenhet. Vi kan nå dit om vi gör det ännu enklare att skänka. När vi får de 6 miljoner svenskar som redan skänker att ge lite drygt 1 krona extra per dag, då har vi nått dit, säger Mirjam Johansson, vd på Target Aid.

”Vi är mogna att skänka på nytt sätt”
Hon tror att det handlar om att göra det möjligt för det svenska folket att hitta nya sätt att skänka pengar.
– Man har sett att särskilt yngre vill skänka sina pengar där de ser att de gör mest skillnad, de vill själva leta upp det projekt de brinner för och vill få en rapportering om hur deras pengar används, säger Mirjam Johansson och fortsätter:

– Svenskarna är mogna för att skänka på ett annat sätt. I undersökningar som har gjorts av Novus kan man se att varannan svensk tror att om det bara finns nya sätt att skänka pengar på så kommer fler människor att vilja skänka mer.

Läs mer om Target Aid

Target Aid – en ny plattform för välgörenhet

• ge till just det du brinner för
• välj bland fantastiska projekt från olika organisationer
• följ effekten av ditt engagemang

 

Så här kommer du igång:
• skapa ett konto på Target Aid
• välj projekt som intresserar dig
• skänk enkelt via kort, swish eller internetbank

www.targetaid.com

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies