Så vill unga skänka pengar till välgörenhet

Dagens unga vill skänka pengar på ett helt annat sätt än äldre generationer.
De kräver transparens, feedback och att kunna skänka snabbt på sitt sätt.
”Giving on the go” är det hetaste för framtidens givare.

Millennials och Generation Z, så kallas de som är födda 1977 och framåt. Formade av den tid de är uppväxta i, ständigt uppkopplade, med 100 procent tillgång till relevant information dygnet runt, omgivna av ett ständigt uppdaterat nyhetsflöde och med starka krav på feedback.
De är de generationer som välgörenhetsorganisationerna måste förlita sig till i framtiden. Men de är också en svår grupp att attrahera och engagera. Enligt Charities Aid Foundation som har analyserat vilka åldersgrupper som globalt är de mest involverade i insamling till hjälporganisationer är den yngre generationen minst benägen att donera pengar. I stället är det de äldre som skänker mest.

Sajten där Millenials kan göra skillnad

För att locka till sig de unga givarna krävs ett nytt grepp på insamling. Millennials har ett stort engagemang och en vilja att påverka, men de vill göra det på sitt eget sätt. De unga givarna ställer krav på transparens, att man vet var pengarna tar vägen.
– Att vara uppkopplad är ett sätt att leva och det finns helt klart ännu mer utrymme för att snabbt kunna göra skillnad via mobilen, säger Mirjam Johansson, vd på Target Aid som är en samlingsplats för välgörenhetsorganisationer som där listar de projekt man kan skänka pengar till.
– Millennials vill engagera sig där de ser att det gör mest skillnad, de vill själva leta upp det projekt de brinner för och vill få en rapportering av hur deras pengar används, fortsätter hon.

Med en ständig tillgång till nyhetsflödet vill dagens unga kunna engagera sig i de orättvisor eller katastrofer man läser om för stunden. Man ska snabbt kunna hitta projektet man brinner för, skänka dit och sedan kunna dela det i sociala medier.
– Möjligheten att skänka pengar och göra skillnad ska finnas överallt, precis som musik i dag finns överallt och inte bara på din skivspelare hemma. Det som händer i den digitala världen nu är helt revolutionerande och vad smartphones betyder för insamling går knappt att beskriva, säger Mirjam Johansson.

En annan viktig faktor för dagens unga är att kunna skänka så mycket man kan för stunden, snarare än att binda upp sig på ett autogiro som dras varje månad. Detta enligt en undersökning som Novus har genomfört på uppdrag av Target Aid.
”Jag är inte månadsgivare, jag vill inte ge 300 kr i månaden i 10 år.” Däremot ger jag omkring 400 kr i månaden genom att swisha till olika kampanjer”, svarade en person som deltog i undersökningen.

På Target Aid väljer man själv vilket belopp man vill skänka till det utvalda projektet och om det ska vara en engångssumma eller återkommande.
– Jag tror att när man ger människor möjligheten att engagera sig på samma sätt som man gör dagligdags med andra saker så krävs det inte någon stor insats utan du kan göra det on the go. Det är ett helt nytt sätt att göra skillnad, och vi har fattat att man själv vill välja och forma förutsättningarna för sitt givande, säger Mirjam Johansson.

Detta är Target Aid

Target Aid är en digital plattform för dig som vill skänka till välgörenhet. Här kan du välja ut specifika projekt och organisationer som du brinner för och dessutom välja på vilket sätt och hur ofta du vill ge.
Du kan utan att registrera dig se de olika organisationerna som medverkar och söka efter projekt som intresserar dig utifrån tidsspann och ämnesområde.
Med en profil på Target Aid bestämmer du själv vilken information du vill ha och när du vill ha den och du kan hålla koll på dina gåvor.
Det enda du behöver för att börja ge är att skapa ett konto på sajten och välja det projekt som intresserar dig.
Target Aid är gratis för organisationer då plattformen drivs av en transaktionsavgift på 3% av gåvobeloppet. Det ger mer pengar till ändamålet.

 

Så kommer du igång:
Skapa ett konto på targetaid.com.
Sök och hitta de projekt du vill stötta.
Ge och betala på ett sätt som passar dig.

Gör det möjligt för Mwanahamisi och andra barn att gå i gymnasiet!

Nu vill Kinondo Support hjälpa fler barn till gymnasienivå och en fantastisk start i livet. Vi vill kunna hjälpa 10 barn att få en utbildning som öppnar dörrar för dem i livet.

40 kronor förändrar framtiden för ett barn i Afghanistan

Så många som sex miljoner barn arbetar för att försörja sina familjer. Här finns War Child på plats för att fler barn ska få möjlighet till undervisning. Men vi behöver din hjälp för att lyckas.

Investera i 100 indiska barns skolgång

Det finns barn som arbetar upp till 14 timmar om dagen, många är inte äldre än fyra år. Att bekämpa fattigdom och ge barn möjlighet att få tillgång till skolgång är högsta prioritet för Hand in Hand!

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies