Nya sättet att skänka pengar

Många svenskar skänker pengar till välgörenhet – men det är svårt att veta exakt var pengarna hamnar.
En helt ny plattform revolutionerar fältet med möjlighet att skänka till enskilda projekt.
Dessutom kan man följa varje krona och får veta när de används.

Nu kan givarna välja välgörenhet och projekt

Det finns en ocean av organisationer att välja mellan för den som vill dela med sig av sina intjänade slantar, och många människor är i dag månadsgivare hos de stora organisationerna eller stöder genom punktinsatser vid stora insamlingsgalor eller andra initiativ. Men som givare är det svårt att veta exakt var pengarna går, eller att hålla koll på hur mycket pengar man egentligen har skänkt. Vissa vill inte binda upp sig som månadsgivare, eller känner att de redan gör vad de kan och får därför dåligt samvete när de tackar nej till medlemsvärvningar på stan. Viljan att skänka pengar till behövande i andra länder, till cancersjuka eller till forskning är stor men möjligheten att styra över var pengarna går är oftast liten.

Men en ny plattform, Target Aid, har skapat ett helt nytt och unikt sätt att skänka pengar. I stället för att skänka till en organisation och inte specifikt veta var pengarna hamnar kan man välja ett särskilt projekt att skänka till. Något som ligger nära hjärtat ämnesmässigt eller geografiskt. Eller där hjälpen behövs just precis nu. Med en unik kartfunktion kan man söka efter projekt utifrån vilket område man vill hjälpa i.
– Vi fattar att människor i dag vill göra ett val baserat på nyhetshändelser och annan information. Vi har tagit fasta på det behov vi själva hade att kunna skänka där hjärtat är med, säger Mirjam Johannson, vd för Target Aid.

Morsor och farsor med en vision för välgörenhet

Target Aid är en svensk startup med sitt säte i Stockholm.
– Vi är inget stort internationellt företag, vi är tvåbarnsmammor och fyrabarnsmammor och människor med vision om att världen är redo för det här.

Det är alltså givaren själv som bestämmer var pengarna ska gå, hur mycket som ska skänkas och hur engagerad man vill vara.
– Du kan välja om du vill att ditt åtagande ska vara en gång eller om det ska vara återkommande varje månad tills du själv säger stopp.
– Du styr också själv hur mycket information du vill ha i form av nyhetsbrev och andra uppdateringar. Vi lämnar aldrig ut kontaktuppgifter och det är ingen som ringer dig hemma på kvällen för att du har skänkt en gång. Det är en användares rättighet att kunna bestämma över det själv eftersom det är deras pengar det handlar om. Det är en respekt som är viktig att behålla.

Alla organisationer som finns på plattformen har 90-konto och kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll. Det är gratis för organisationer att gå med i Target Aid och på plattformen lägger de upp de olika projekten som man kan skänka till. Man kan antingen skänka små summor eller välja att bli månadsgivare.

– Alla bidrag gör skillnad. På Target Aid kan du skänka 5 kronor om du vill. Det kanske inte blir så effektivt på lång sikt men allting gör skillnad. Och även om jag känner att jag inte har jättemycket pengar den här månaden så kan jag skänka 5 eller 20 kronor och sen dela det vidare. Ibland kanske man inte har en spänn, men mitt nätverk kanske har och tycker jag att det är viktigt så kanske de också gör det. Och det är en av värdegrunderna till hela Target Aid, att man gör saker tillsammans.

Projekten får huvudrollen i insamlingarna

I och med att man kan skänka mindre summor blir det också möjligt att stötta flera olika projekt samtidigt och med allting samlat på en plattform kan man lättare få översikt över de projekt och organisationer man har valt att hjälpa. Dessutom får man besked när pengarna används.
– För att organisationen ska kunna hämta pengarna som ligger och väntar på dem där så måste de skriva ett kort meddelande till alla som har skänkt pengar och till alla som har valt att följa projektet. För det känns bra att veta att de pengarna som jag la på det här kommer till användning nu, säger Mirjam Johansson.

Både stora etablerade organisationer och mindre ideella stiftelser är välkomna att gå med och lista sina projekt.
– De stora organisationerna är mer än välkomna. Vi har verkligen satsat mycket på att bygga en demokratisk plattform. Om du är en liten organisation inom samma område som en större så syns du nästan inte på internet därför att du har inte den kassan att köpa marknadsföring utan jobbar i det lilla. På Target Aid får alla samma möjlighet att synas, man kan inte köpa sig till mer plats. Det känns mer rättvist.

– Vi ska inte ses som en konkurrent till de stora organisationerna, det vill vi understryka. Det mest värdefulla vi kan göra för organisationerna i dag är att stötta deras långsiktiga arbete. Att bli månadsgivare hjälper dem att strukturera långsiktiga insatser och då kan man göra skillnad på riktigt. Men vi gör det möjligt för organisationerna att både visa upp sitt breda arbete och tala om vilka projekt man håller på med. Vi kan vara ett komplement som gör att organisationerna hittar nya givare som de annars inte hade kunnat få fatt på.

Target Aid’s nya interaktiva gåvokarta

Detta är Target Aid

Target Aid är en digital plattform för dig som vill skänka till välgörenhet. Här kan du välja ut specifika projekt och organisationer som du brinner för och dessutom välja på vilket sätt och hur ofta du vill ge.
Du kan utan att registrera dig se de olika organisationerna som medverkar och söka efter projekt som intresserar dig utifrån tidsspann och ämnesområde.
Med en profil på Target Aid bestämmer du själv vilken information du vill ha och när du vill ha den och du kan hålla koll på dina gåvor.
Det enda du behöver för att börja ge är att skapa ett konto på sajten och välja det projekt som intresserar dig.
Target Aid är gratis för organisationer då plattformen drivs av en transaktionsavgift på 3% av gåvobeloppet. Det ger mer pengar till ändamålet.

 

Så kommer du igång:
Skapa ett konto på targetaid.com.
Sök och hitta de projekt du vill stötta.
Ge och betala på ett sätt som passar dig.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies