Mottrenden för Black Friday – ge i stället för att shoppa

Readagen Black Friday väntas slå försäljningsrekord i år.
Men en mottrend är på frammarsch – att skänka till välgörenhet i stället för att shoppa.

Så enkelt är det att skänka till välgörenhet

Black Friday kommer från USA och infaller alltid fredagen efter Thanksgiving, det vill säga den tredje fredagen i oktober. Dagen, tillsammans med Cyber Monday som kommer måndagen efter, utgör startskottet för julhandeln.

Traditionen har anammats även i Sverige och blev först stort inom e-handeln. Förra året shoppade svenskarna för 3,6 miljarder kronor och i år väntas dagen slå försäljningsrekord med 5 miljarder kronor enligt prognoser från Postnord. Det är en fördubbling från 2015 då vi handlade för 2,3 miljarder kronor. Enligt en mätning från branchorganisationen Svensk Handel känner 90 procent av konsumenterna till dagen och en fjärdedel planerar att handla.

Men det finns också en tydlig mottrend. 2012 startades Giving Tuesday i USA som en reaktion på de konsumtionshetsen under Black Friday och Cyber Monday. Och rörelsen växer för varje år. 2012 skänktes 10,1 miljoner dollar genom den största donationsförmedlaren. Förra året skänktes total 168 miljoner dollar, motsvarande 1,4 miljarder kronor, enligt USA Today. Den siffran gäller all insamling globalt under Giving Tuesday. Dagen har nämligen vuxit sig stark över hela världen, och förhoppningen är att även det svenska folket ska haka på.

– Jag tror att mottrender bara kommer att växa. Speciellt bland unga finns det en ökad medvetenhet om konsumtionshetsens negativa aspekter som stress. Men det behöver inte vara raka motsatser. En medveten konsument ger också tillbaka till samhället, säger Mirjam Johansson, vd på Target Aid.

Target Aid är en ny tjänst som gör det enkelt för människor att hitta specifika projekt som ligger dem varmt om hjärtat från olika organisationer med 90 konton. På Targets Aids plattform väljer man själv hur stor summa man vill skänka, om det ska vara en eller flera gånger och får dessutom återkoppling på när pengarna används.

– På Target Aid kan du hitta viktiga projekt från fantastiska organisationer du kanske inte kände till fanns. Det är enkelt att bidra och vi hoppas att många hittar hit under Giving Tuesday, säger Mirjam Johansson.

Läs mer om Target Aid

Zimbabwe – 10 nya entreprenörer

Hjälp till självhjälp är vår metod för att bekämpa fattigdom. Det gör vi genom att utbilda och träna framförallt kvinnor i entreprenörskap och sedan, ibland med hjälp av mikrolån, hjälpa dem att starta ett eget företag. Genom familjens ökade inkomst låter föräldrarna barnen sluta arbeta för att gå i skolan.

Skänk självkänsla, respekt och framtidstro till barn i krig

Barn som växer upp i krig och väpnade konflikter ser och upplever sådant som inget barn ska behöva vara med om. De förlorar nära och kära, tappar självkänslan och tron på en positiv framtid. För att barnen ska kunna bearbeta sina upplevelser och komma vidare i livet krävs professionellt stöd och specialanpassade metoder, som svar har War Child utvecklat I-Deals.

Sommarläger för rörelsehindrade barn!

RBU:s sommarläger är eftertraktade. Oavsett om barnet eller ungdomen åker enskilt eller tillsammans med familjen. Här finns möjlighet att bland annat delta i musikskapande, vattenlek och andra äventyr. Och framför allt finns chansen att få nya kompisar som förstår hur det är.

Target Aid – en ny plattform för välgörenhet

• ge till just det du brinner för
• välj bland fantastiska projekt från olika organisationer
• följ effekten av ditt engagemang

 

Så här kommer du igång:
• skapa ett konto på Target Aid
• välj projekt som intresserar dig
• skänk enkelt via kort, swish eller internetbank

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies