Här är världens mest givmilda länder

Vi svenskar tycker kanske att vi är duktiga på att skänka pengar till välgörenhet. Men globalt ligger vi långt efter. Burma, som just nu får mycket uppmärksamhet för situationen med minoritetsfolket rohingya är återigen världens mest givmilda land.

Ett nytt sätt att skänka till välgörenhet

Charities Aid Foundation (CAF) listar varje år hur givmilda alla världens länder är i CAF world giving index. Årets upplaga som just har släppts är den åttonde i ordningen. Man tittar på tre kategorier: att hjälpa en främling, donera pengar till välgörenhet samt ägna sig åt volontärarbete för en organisation.

Och årets undersökning visar att Burma är det mest givmilda landet, för fjärde året i rad.
En förklaring till detta tros vara att mellan 80 till 90 procent är buddister med en stark tradition av välgörenhet. CAF är noga med att påpeka att de enbart listar hur givarbeteendet ser ut och inte tittar på situationen i landet i övrigt, som exempelvis situationen för minoritetsbefolkningen rohingya.

USA har tidigare legat på plats två men har nu halkat ner till plats fem, omsprungna av Indonesien, Kenya och Nya Zeeland. Det mest givmilda landet i Europa är Irland på plats 8, följt av Holland på plats 10.

Sverige ligger inte ens på topp 20 utan hamnar på plats 34. Att donera till välgörenhet är dock vår starkaste gren. Om man enbart tittar på den kategorin hamnar vi på en 16:e plats med 55 procent av befolkningen som skänker. Även här ligger Burma i topp, med 91 procent av befolkningen som skänker pengar. Det motsvarar 34 miljoner människor. På andra plats kommer Indonesien med 79 procent av befolkningen och på tredje plats Malta med 73 procent.

De minst givmilda länderna, sett till alla tre kategorier, är Kina, Litauen och Marocko. Sämst på att skänka pengar är Marocko, där bara 2 procent av befolkningen skänker. 139 länder är listade i CAF world giving index 2017 och uppgifterna samlades in under 2016.

Läs mer om det nya sättet att skänka

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies