Det visste du inte om Giving Tuesday

Black Friday och Cyber Monday känner de flesta till.
Men vad kan du egentligen om Giving Tuesday?
Här är 7 oumbärliga fakta om den viktiga dagen.

Så enkelt är det att skänka till välgörenhet

1. Giving Tuesday startade i USA 2012 som en motvikt till kommersialismen och konsumtionshetsen under Black Friday och Cyber Monday.

2. Dagen infaller efter Thanksgiving. I år är dagen den 28 november.

3. Tanken med Giving Tuesday är att man ska skänka pengar till välgörenhet och ge tillbaka till samhället. Dagen markerar starten för julsäsongen då många traditionellt skänker pengar till välgörenhet, precis som Black Friday är startskottet för julhandeln.

4. Förra året skänktes totalt 168 miljoner dollar, motsvarande 1,4 miljarder kronor, globalt under dagen. Detta enligt siffror från USA Today. Det är en ökning med 317 procent sedan starten 2012.

5. Rörelsen startades av bland annat United Nations Foundation som är en organisation som stöttar och skänker pengar till FN:s viktiga arbete världen över. Den är störst i USA men har vuxit sig stark även i Storbritannien och andra delar av världen.

6. I år förväntas svenska folket shoppa för 5 miljarder kronor under Black Friday och förhoppningarna är stora att vi ska haka på mottrenden Giving Tuesday.

7. Det finns många sätt att skänka pengar under Giving Tuesday. Ett väldigt enkelt sätt är att skänka via Target Aid, en ny tjänst för välgörenhet. På Target Aid samlas projekt över organisationsgränserna och det blir enkelt att hitta och stötta just det som du brinner för. Som givare kan du välja att få ett meddelande när organisationerna aktiverar gåvan – och följa effekten av ditt engagemang.

– På Target Aid kan du hitta viktiga projekt från fantastiska organisationer du kanske inte kände till fanns. Det är enkelt att bidra och vi hoppas att många hittar hit under Giving Tuesday, säger Mirjam Johansson, vd på Target Aid och fortsätter:

– Jag tror att mottrender bara kommer att växa. Speciellt bland unga finns det en ökad medvetenhet om konsumtionshetsens negativa aspekter som stress. Men det behöver inte vara raka motsatser. En medveten konsument ger också tillbaka till samhället.

Skänk pengar på dina villkor

Hjälp en kvinna att starta ett företag

900 kr hjälper en kvinna att starta ett eget företag! Ett företag förändrar livet för en kvinna och hela hennes familj. Hand in Hand har visat att detta är det bästa sättet att lyfta mänskor ur fattigdom.

Can't Wait to Learn: stötta e-learning för barn i krig

Varje barn har rätt till undervisning, även om de råkar växa upp i krig. Det glöms ofta bort av stridande parter, som hellre ser till sina egna intressen än barnens framtid. Just nu finns cirka 30 miljoner barn i världen som aldrig får möjlighet till skolgång på grund av krig. Det vill vi ändra på.

Play and Learn

Play and Learn är ett program som bedrivs av Project Playground Sydafrika. Programmet erbjuder organiserade aktiviteter och sporter så som fotboll, netball, dans, konst och form. På Play and Learn får barn och unga mellan 4-21 år deltaga varje eftermiddag efter skolan.

Target Aid – en ny plattform för välgörenhet

• ge till just det du brinner för
• välj bland fantastiska projekt från olika organisationer
• följ effekten av ditt engagemang

 

Så här kommer du igång:
• skapa ett konto på Target Aid
• välj projekt som intresserar dig
• skänk enkelt via kort, swish eller internetbank

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies