Strunta i verkstaden – meka själv

Många moderna bilar är komplicerade konstruktioner med avancerade tekniska lösningar. Men låt inte det skrämma dig. Det finns fortfarande mycket man kan laga själv. Här är några exempel.

Utvecklingen inom bilindustrin går fort framåt. Det handlar mycket om nya typer av motorer, lägre bränsleförbrukning, nya avancerade säkerhetssystem och massor av nya uppkopplade funktioner. Det här kan skrämma vilken hobbymekaniker som helst och det är lätt att tro att man nu inte kan meka själv med sin bil.

 

Men tittar man under skalet finns mycket traditionell teknik kvar och det finns många saker som man faktiskt kan göra själv – även om man har en toppmodern bil.

– Ett tips är att man ska läsa på. Det finns utmärkta verkstads- och reparationshandböcker till alla bilar. Man hittar också många bra klipp på Youtube, det är alltid någon som har filmat när han eller hon byter någon del, säger Magnus Possman, teknisk expert och affärsområdeschef på Skruvat.se.

 

En bra hjälp är också ett diagnosverktyg som man pluggar in i bilens OBD-port och sen kopplar upp mot sin mobiltelefon via bluetooth. Här kan man få mycket värdefull information om vad som inte står rätt till med sin bil.

– Man kommer oftast åt de motorrelaterade felkoderna. Till exempel kan man se felaktigt värde, lambdavärde eller om det är något fel på tändningen. Man kan sen också släcka felkoderna, säger Magnus Possman.

 

Tips på enkla reparationer du kan göra själv

 

Bromsbelägg

En förbrukningsvara som behöver bytas med jämna mellanrum. På de allra flesta bilar är det en relativt enkel insats.

 

Avgassystem

Många bilar har relativt okomplicerade avgassystem som man kan byta själv utan problem. Ett tips är att alltid byta hela vägen bakom den del som är trasig. Anledningarna är att det är svårt att ta bort en del i mitten och ersätta den med en ny. Sen har rör lite olika passning och byter man hela sektioner slipper man onödiga vibrationer.

 

Hjullager

Det blir allt vanligare att man måste ha ett pressverktyg för att byta hjullager på en bil – och har man en sådan modell behöver man veta vad man gör innan man ger sig på jobbet. Att byta ett komplett lager med hub är dock ofta en enkel operation för den som är van att skruva själv.

 

Länkarmar

Inte så komplicerat. Dock nödvändigt att man kan hissa upp bilen ordentligt. Och tänk på att det behövs en fyrhjulsinställning när länkarmarna är bytta.

 

Mindre lackskador

Små lackskador kan på sikt leda till stora rostproblem, lika bra att fixa dem direkt. Skador som bara nått ner till grundfärgen, kanske ett vanligt stenskott, åtgärdas lättast med ett lackstift. Rengör ytan med sprit och dutta i lite färg med en fin pensel. Måla hellre flera tunna lager än ett tjockt.

 

Belysningen

På de allra flesta bilar är det möjligt att byta alla bilens ljuskällor själv. Var noga med att välja rätt lampor och låt bilen svalna innan du sätter igång. Har du xenon-ljus bör du dock tänka dig noga för. Här handlar det om stora spänningar och det kan finnas ström kvar i kondensatorn även sen du tagit bort batterikablarna.

 

Skruvat.se – bra bildelar till skruvade priser. Läs mer här.

 

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies