Så viktig är oljan för din bil

Din bil behöver bra motorolja – en olja som måste bytas i tid. Annars kan motorn haverera. Men att välja rätt olja är inte det lättaste, det finns många saker att tänka på.
Här är de viktigaste.

Det finns flera olika sorters motorolja. De vanligaste är mineralolja, helsyntetisk olja och delsyntetisk olja. Mineraloljan består av raffinerad bergolja, den helsyntetiska oljan är en råolja som processats i tillverkningen och den delsyntetiska oljan är en blandning av mineralolja och helsyntetisk olja.

 

Motoroljans viktigaste uppgift är att minska den friktion som uppstår när kolvarna rör sig upp och ner i cylindrarna. Motoroljan leder också bort värme och skyddar mot korrosion.

 

Oljan har dessutom en rengörande effekt och städar bort sot och andra oönskade partiklar i motorn. Att oljan drar till sig olika ämnen betyder att den åldras och succesivt tappar sina positiva egenskaper. Därför är det viktigt att byta den med jämna mellanrum.

– En bra olja ökar livslängden på motorn. Den minskade friktionen innebär också lägre bränsleförbrukning, säger Magnus Possman, teknisk expert och affärsområdeschef Skruvat.se.

 

Olika oljor har olika viskositet, vilket handlar om hur lättflytande de är. Viskositetsklassen anges efter ett system som kallas SAE, det är den märkning man ser på flaskorna och den berättar hur lättflytande oljan är vid kallstart och hur lättflytande den är när motorn är varm och belastas. Om det till exempel står SAE 10W-40 skrivet på flaskan står 10W för kallegenskaperna och 40 för egenskaperna vid högre temperaturer. Ju högre siffran är desto tjockare olja.

– Det är viktigt att man väljer rätt olja med rätt märkning till sin bil, tar man fel riskerar man att smörjningen inte blir optimal och att motorn utsättas för överdrivet slitage. Exakt vilken? viskositet oljan ska ha i din bil framgår i bilens handbok, säger Magnus Possman.

 

Tips för oljebyte

  • Byt inte oljan när motorn är iskall, det kan vara svårt att få ut allt när oljan är trögflytande. Undvik också att utföra arbetet när motorn är för varm – risken är stor att man bränner sig.
  • Vid varje oljebyte – byt också oljefiltret. Om det är igensatt kan smuts och oönskade partiklar komma förbi och in i motorn igen.
  • Vänta med att belasta motorn hårt efter ett oljebyte eftersom det kan ta tid för oljan att nå ut i alla kanaler. Kör gärna på tomgång några minuter så att oljan hinner bli varm och kan börja smörja varje del av motorn.
  • Den förbrukade motoroljan innehåller många ämnen som är skadliga för miljön. Ta den till en återvinning.

 

Så avslöjar färgen din motorolja

 

Svart olja

Oljan blir snabbt svart, det är sot och smuts från förbränningen som lösts upp. Det är helt normalt.

 

Gul och klar olja

Så här ser det ut när oljan är helt ny – härligt! Räkna dock med att den snart blir svart.

 

Brun olja

Det här är inte bra. Om oljan är brun betyder det att det finns vatten i den. Ofta handlar det om kondensvatten, men det kan också komma från kylaren. Då är det dags för en reparation.

 

Skruvat.se – bra bildelar till skruvade priser. Läs mer här.

 

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies