Knepen: Avslöja missljuden i bilen

Du kan själv avslöja om något är trasigt eller håller på att gå sönder på din bil.
Det viktigaste verktyget: Dina öron.
Här är några vanliga fel som kan identifieras av din hörsel.

Vissa missljud i bilen är bara störande, till exempel knirrande från inredningen eller vindljud från sidospeglar eller takräcken. Men det finns ljud som man ska ta på allvar, ljud som skvallrar om att något håller på att gå sönder.

 

Det första man behöver göra är att ta reda på om ljudet kommer från motorn eller någon annanstans i bilen. Det är inte alltid lätt, men det finns ett bra knep:

– Kör in på ett avskilt område, till exempel en öde parkeringsplats. När bilen är uppe i fart – stäng av motorn och låt bilen rulla. Försvinner ljudet är det något med motorn, finns det kvar är det bilen. Tänk dock på att inte göra detta i trafik eftersom både styr- och bromsservo försvinner och rattlåset kan låsa när man stänger av motorn, säger Magnus Possman, tekniskt sakkunnig och affärsområdeschef Skruvat.se.

 

Ett vanligt fel på alla typer av bilar är hjullager som håller på att gå sönder. Det är ett fel som inte alltid känns i bilen, men som man ofta kan lyssna sig till.

– Ett trasigt hjullager låter oavsett om man kör rakt fram eller svänger, ljudet kan dock ändra karaktär när man vrider på ratten. Prova att styra och lyssna, det borde låta mer om ett trasigt lager om man styr åt det ena hållet. Prova också att rycka i hjulet, om det glappar är lagret slut, säger Magnus Possman.

 

Ibland är det dock inte hjullagret, en trasig drivknut kan låta nästan likadant.

– Ja, det kan påminna om ett hjullager. Men en skillnad är att ljudet från drivknuten ökar ordentligt i nivå när man vrider på ratten. För att vara säker kan du också försöka vrida lite på hjulaxeln när hjulen är still. Det ska vara stumt och inte glappa, säger Magnus Possman.

 

Det är vanligt med missljud från Framvagnen på lite äldre bilar. Det kan handla om kluckande ljud när man kör över ojämnheter i vägbanan eller om hårdare stötar när ett hjul går ner i en grop. Det är ofta lätt att höra att något är fel – men att komma fram till exakt vad det är kan vara betydligt svårare.

– Det kan vara många olika saker. Kanske är det ett stabilisatorstag eller en bussning som har gått. Det enklaste är nog att lyfta upp bilen. Om man då inte kan se vad som är sönder får man klämma med en rörtång eller polygrip på alla bussningar för att räkna ut vilken det är, säger Possman.

 

Skruvat.se – bra bildelar till skruvade priser. Läs mer här.

 

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies