hela denna avdelning är en annons från Seat

Roligare än en stor kombi – och nästan lika praktisk

Snygg, praktisk – och rolig att köra. Dessutom rymligare än du kan ana.
Vi gav familjekombin semester under en vecka för att i stället ta reda på vad smidiga Seat Ibiza går för.
Här är vår rapport.

Trött på klumpig kombi? Läs mer om praktiska Ibiza!

 

Av tradition väljer de flesta svenskar en kombi när det är dags att byta bil. Det är lätt att förstå varför, en stor kombi brukar bjuda på bra utrymmen för passagerare och plats för allt bagage man kan behöva.

Men – kombibilarna har också sina nackdelar. Många av dem är klumpiga att hantera i trånga miljöer, stora bilar är sällan spännande att köra och de drar ofta onödigt mycket bränsle. Dessutom är de i regel både dyra att köpa och att äga.

 

Nya Seat Ibiza har valts ut till att bli den första bilmodell som byggs på Volkswagenkoncernens nya tekniska plattform MQB A0, en plattform som kommer att ligga till grund för många nya bilmodeller i framtiden. Den nya tekniken har gjort Ibiza ännu trevligare att köra, men också oväntat praktisk.

 

Tack vare att avståndet mellan hjulaxlarna har ökat med nästan en decimeter jämfört med den tidigare generationen av Seat Ibiza har utrymmet inuti blivit betydligt bättre både fram och bak. När vi ställde undan familjens kombi en vecka för att testa om Seat Ibiza kan klara våra bilbehov var det till exempel lekande lätt att montera in två bilbarnstolar. Bagageutrymmet har också vuxit, nu ryms 355 liter med baksätet uppfällt. Det räcker gott för en storhandling på varuhuset eller för väl tilltagna packningar när vi tog lite längre turer.

 

 

Seat Ibiza är en smidig citybil som är lätt att manövrera och rolig att köra. Men tack vare trygga vägegenskaper och bra komfort är bilen också väl rustad för långresor. Fjädringen trollar bort ojämnheterna i underlaget även på sämre vägar och bilen går tyst även när hastigheten blir hög. Under vår testvecka blev vi varken störda av däckbuller eller vindljud, det gjorde långresorna mindre tröttsamma både för vuxna och barn.

 

Motorn i testbilen är en trecylindrig bensinare på en liter. Den gör också sitt för att göra körningen harmonisk. Tack vare att bilen är så lätt – tjänstevikten anges från 1 122 kilo – räcker de 95 hästkrafterna för att Ibiza ska kännas både pigg och stark. Och förbrukningen är bra: Nya Seat Ibiza 1.0 EcoTSI klarar sig på 4,7 liter bensin per tio mils blandad körning. Det är siffror som få bensindrivna kombibilar kan skryta med.

 

Vår testvecka är helt fri från missöden, men skulle något ha gått fel hade Ibiza varit en bra bil att färdas i. Ibiza har en hög säkerhetsnivå med krockkuddar både fram och PÅ sidan, krockgardiner, adaptiv farthållare (tillval), elektronisk stabilitetskontroll, trötthetsvarnare och Front Assist (tillval)som hjälper föraren att bromsa i en paniksituation.

 

Nya Seat Ibiza kostar från 139.900 kronor.

 

Först av alla – läs mer om moderna tekniken i nya Seat Ibiza.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies