Så ska Seat skaka om Europas bilmarknad

BARCELONA. Ny teknik. Nya modeller. Och nya möjligheter att skaka om den europeiska bilmarknaden.
Den spanska biltillverkaren Seat går nu in i sin mest expansiva fast någonsin och kommer att lansera en ny bilmodell – varje halvår.
– Vi har avsatt 3,3 miljarder euro för att utveckla nya produkter mellan 2015 och 2019, säger Luca de Meo, högsta chef för biltillverkaren.

Först av alla: Läs om moderna tekniken i nya Seat Ibiza.

 

Seat fortsätter att växa. Från januari till maj i år har 201 300 nya bilar sålts, det är en ökning med 13,9 procent jämfört med samma period förra året. Och det finns mycket som talar för att den uppåtgående trenden kommer att hålla i sig.

 

Seat har en unik position på bilmarknaden. Å ena sidan har varumärket sina rötter djupt rotade i Spanien och hemstaden Barcelona. Här finns en utbredd passion för körglada bilar och modern teknik, här finns också en stark tradition av ung och utmanande design som genomsyrar alla produkter från tillverkaren.

 

Seat är å andra sidan också medlem i den mäktiga Volkswagenfamiljen och därmed en del av den tyska tradition av toppkvalitet som varit utmärkande för koncernen under decennier. Att vara en spelare i det här laget innebär också att Seat kan dra fördel av de synergieffekter som blir resultatet av samarbetet. För kunderna betyder det i slutändan bättre bilar – till lägre priser.

 

Seats produktoffensiv inleddes förra året i och med lanseringen av suven Ateca som i år hittills har följts upp av en uppdaterad Leon och av den helt nya generationen av Seat Ibiza, en modell som hittills sålts i över 5,4 miljoner exemplar sen den först lanserades 1984. Nya Seat Ibiza är den första modell som byggs på den nya skalbara plattformen MQB A0, en teknisk grundstruktur som kommer att ligga till grund för många olika modeller från Volkswagenkoncernen framöver.

 

Att Seat valts ut för att premiärvisa den nya tekniken är en tydlig indikation på att det spanska varumärket är viktigt för ägaren och att man tror på en spännande utveckling. Och snart får vi ännu ett smakprov när den mindre suven Seat Arona gör entré.

– Det här är vår största produktoffensiv, vi kommer att lansera en ny bilmodell varje halvår. Seat har avsatt 900 miljoner euro för att ta fram nya Ibiza och Arona. Den här investeringen är dock bara en del av en total investering på 3,3 miljarder euro 2015 till 2019, berättar Luca de Meo.

 

Seat Ibiza lanseras nu i Sverige, den kostar från 139 900 kronor. Den nya suven Arona har världspremiär på bilsalongen i Frankfurt i september, men har redan visats upp under en pressvisning i Barcelona.

 

Först av alla: Läs om moderna tekniken i nya Seat Ibiza.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies