Så blev Seat Ibiza en av Europas populäraste bilar

Många bilar säljs bara under några år – och försvinner sedan i glömska.
Men vissa modeller blir ikoner som lever kvar i decennier.
En av dem heter Seat Ibiza.

 Först av alla: Läs om moderna tekniken i nya Seat Ibiza.

 

Seat Ibiza mötte världen för första gången på Paris Motor Show 1984. Det var den första modell som den spanska tillverkaren lanserade efter skilsmässan från den tidigare partnern Fiat. Bakom designen stod Giorgetto Giugiaro, en man som varit med och skapat många uppmärksammade bilar genom åren som till exempel Alfa Romeo Giulia Sprint GT, den första generationen av Volkswagen Golf – och den spektakulära DeLorean DMC-12 som blev världskänd i filmen ”Tillbaka till framtiden”.

 

För Seat skapade Giorgetto Giugiaro en design som hyllades för att vara ung, djärv och vacker. Det anses – tillsammans med att bilen var billig, praktisk och roliga att köra – som en av de viktiga nycklarna till Seats framgång med modellen.

 

När den andra generationen av Seat Ibiza var det dock dags för svensk debut. Bilen hade nu teknik från Volkswagen som bara några år tidigare köpt den spanska biltillverkaren. Nu satsade Seat också hårdare på sitt körglada arv och släppte flera motorstarka versioner, den vassaste var GTI Cupra Sport som kom i samband med en facelift 1996.

 

Den tredje generationen av Seat Ibiza kom 2002. Den heta designen stod Walter de’Silva, en välkänd personlighet som gjort sig känd för sportig design när han arbetat med bilar som Lamborghini och Alfa Romeo. Den tredje generationen av Ibiza, som byggdes hemma i Spanien och i Bratislava, erbjöds med ett stort antal motoralternativ. Den minsta var en rak trecylindrig motor på 1,2 liter – och den största var Cupra som hade 1,8 liter och 180 hästar.

 

Seat Ibiza fortsatte att vara en populär bilmodell i Europa, även under den fjärde generationen som byggdes från 2008 fram till 2017 och som designade av Luc Donckerwolke. När den sista bilen hade rullat av bandet kunde Seat summera en försäljning på drygt 5,4 miljoner exemplar av den lilla bilen sen starten 1984.

 

Nu när dem femte generationen av Seat Ibiza har lanserats talar allt för att framgångssagan kommer att fortsätta. Bilen är den första modellen som byggs på Volkswagengruppens helt nya plattform MQB A0, något som innebär nya möjligheter för Ibiza. Tack vare en längre hjulbas är innerutrymmena nu bättre än någonsin, vilket gör nya Ibiza mer praktisk än sina äldre släktingar samtidigt som den är både snyggare och roligare att köra än någonsin.

 

Seat Ibiza kostar från 139 900 kronor och går att köpa nu. Än så länge finns den i versionerna Style och Xcellence, men inom kort kommer också den sportiga versionen FR.

 

Först av alla: Läs om moderna tekniken i nya Seat Ibiza.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies