Annons - Innehåll från Renault

Tre fotografer möts i en tävling.
Deras uppdrag: Att var och en tolka den nya pickupen Renault Alaskan. Med sig har de fått två ledord: Djärvhet och Sverige.
Vem tar den bästa bilden?
Här är fotograf nummer 2, Andreas Varro. Följ hans resa från idé till färdigt foto.

”Man måste hitta på något speciellt för
att en bild ska fastna på näthinnan”

Fotografen Andreas Varro sitter på huk i en korsning i Stockholm. Framför sig har han satt upp sitt stativ och kameran är riktad mot en byggarbetsplats och ett spännande hus med glasfasad. Runt honom strömmar stressade människor fram. Några bilister tittar frågande när de försiktigt manövrerar sina fordon förbi Andreas och en cyklist plingar med sin ringklocka.
Andreas verkar dock inte uppfatta kaoset, han är fullt upptagen med att mäta avståndet mellan kameran och marken med ett gult måttband. Och han gör det noggrant på millimetern.
– Det är viktigt för att jag ska få rätt perspektiv, säger han.

Planen är att på flera olika platser fotografera ett antal element för att sen i datorn bygga ihop den bild av Renault Alaskan som han ska tävla med. För att det ska funka har han en skiss som visar hur han tänkt sig bilden och en detaljerad tidsplan som han följer till punkt och pricka.
– Ja, jag har ju bara en dag på mig. Eftersom jag vill att ljuset ska vara bra i alla detaljer måste allt fotograferas vid rätt tidpunkt, säger han.

Uppdraget att fotografera den nya pickupen Renault Alaskan blev en tidsresa för Andreas Varro. Det var nämligen just fascinationen för bilar som från början väckte hans lust att ta bilder.

Se filmen bakom bilden då Andreas Varro tolkar uppgiften.

– Jag hade ett stort bilintresse, framför allt handlade det om trimmade japanska bilar. Jag köpte en kamera och började ta lite bilder och plötsligt började det komma förfrågningar från människor som ville att jag skulle ta bilder på deras bilar. Lite senare hörde olika bilmagasin av sig och ville att jag skulle fotografera åt dem. Det var dock på hobbybasis, jag gjorde det för att det var kul och för att jag fick en liten extraslant, berättar Andreas.

Läs mer om Renault Alaskan

image

Men när världsekonomin började krisa 2007–2008 blev det plötsligt på allvar. Andreas jobbade inom industrin med att bygga maskiner och blev en dag varslad om uppsägning.
– Då bestämde jag mig för att satsa helhjärtat. Jag flyttade till Örebro, gick en uppstartsutbildning och skaffade mig en studio. Och det funkade!

Andreas uppdrag handlar i regel om att fotografera människor. Hans bilder är ofta roliga, målet är inte sällan att man ska skratta till när man ser dem.
– Om jag skulle beskriva mig själv så har jag en ganska dramatisk stil. Ofta mycket motljus, ofta stora kontraster. Och jag tycker om att baka in humor i bilderna, det är kul när människor har roligt. Men syftet är också att få människor att spendera så mycket tid som möjligt på att kolla på dem. Det är ett så stort flöde av bilder i dag så att man måste hitta på något speciellt för att en bild ska fastna på näthinnan. Och då är humorn ett bra verktyg, säger Andreas.

När Andreas jobbar är kameran bara ett av hans redskap, minst lika viktiga är datorn och bildhanteringsprogrammet PhotoShop, ett program som han lärde sig innan han började fotografera.
– Det har hängt med mig sedan mellan- eller högstadiet. Jag har aldrig varit speciellt duktig på att teckna, men på bildundervisningen stod en dator som hade PhotoShop. Där upptäckte jag vad man kan göra med programmet och där fick jag lära mig vilka roliga effekter man kan skapa.

Läs mer om Renault Alaskan

image

Byggnaden med glasfasad är fotograferad. En tom parkeringsplats utanför Solvalla är nästa mål och här är det dags att låta Renault Alaskan vara i fokus tillsammans med Mikael Bandick som ska vara modell. Andreas öppnar bakluckan på sin bil och plockar ut blixtutrustning, olika stativ, ett skrivbord för sin dator och olika typer av rekvisita – bland annat en motorsåg som visar sig vara svårstartad. På några minuter förvandlar han den tomma asfaltsytan till en fotostudio och börjar jobba.
– Du ser hur mycket saker jag har med mig när jag jobbar. Det är klart att en pickup som Renault Alaskan skulle vara perfekt att ha i stället för min kombi, säger han.

Andreas Varro tittar oroligt på klockan. Bilderna på parkeringsplatsen är tagna, men Varro och fotoassistenten Anton Enerlöv måste hinna med en plats till, i Hagaparken har Andreas hittat ett träd som passar perfekt i hans bild. På vägen dit får han känna ordentligt på Renault Alaskan.
– Det första jag tänkte på när jag såg bilen i verkligheten var hur häftig och explosiv den ser ut. Trots att det är en pickup känns den sportig i sina former och linjer. Det är en bil som verkar vara byggd för att användas både som familje- och arbetsbil, en bil som passar både i stan och på landet. Man kan köra i terräng, men också genom Stockholm city och vara stolt över bilen. Det är det som jag försöker förmedla med min bild.
– Nu när jag kör Renault Alaskan reagerar jag på att det är tyst i kupén, inte alls som i min bullriga kombi. Alaskan är riktigt behaglig att köra, säger Andreas.

Läs mer om Renault Alaskan

image

Framme i Hagaparken har ljuset redan börjat försvinna. Andreas har händerna fulla av utrustning, men skyndar ändå över det stora området. När han kommer fram till det träd han vill fotografera sneglar han mot himlen.
– Vi måste nog komplettera med lite blixtljus i alla fall, men vi måste skynda oss innan det skymmer mer.

Anton får jobba hårt med att rikta ljuset och Andreas mäter kamerans avstånd från marken – på millimetern, precis som när de andra bilderna togs. Nu har de bara minuter på sig innan det sista höstljuset försvinner och chansen att fånga en viktig byggsten till bilden är borta. Men de hinner och Andreas kan slappna av.
– Bra! Bra, säger han när han ser resultatet i sin display. Vi fick ett dramatiskt ljus som formar landskapet perfekt.

Nu börjar arbetet i datorn. Andreas lägger många timmar på att plocka ihop de olika delarna han samlat ihop under dagen och sammanställa resultatet till en och samma bild.
Resultatet ser du högst upp på den här sidan.

Läs mer om Renault Alaskan

image

Om tävlingen
• Tre fotografer har fått i uppdrag att fotografera den nya pickupen Renault Alaskan som nu lanseras i Sverige.
• Reglerna är enkla: De får en dag på sig att ta sina bilder och de ska följa de två ledorden “Djärvhet” och “Sverige”.
• Under tre veckor kommer fotograferna att få presentera sig själva och sina bilder. Sen är det du som läser det här som tillsammans med en jury från Renault utser en vinnare. Omröstningen pågår 15–22 december och resultatet presenteras efter det.
• Den fotograf som har tagit den bästa bilden vinner en bil från Renault under två år.

Läs mer om Renault Alaskan