Annons - Innehåll från Renault

Tre fotografer möts i en tävling.
Deras uppdrag: Att var och en tolka den nya pickupen Renault Alaskan. Med sig har de fått två ledord: Djärvhet och Sverige.
Vem tar den bästa bilden?
Här är fotograf nummer 1, Pamela Hanné. Följ hennes resa från idé till färdigt foto.

”Jag ville berätta att det här är en bil som tål att användas”

Pamela Hannés kamera ligger på en höbal i ett stall utanför Enköping. Hon tar upp den och låter den dingla i axelremmen medan hon går ut på gårdsplanen för att möta Renault Alaskan för första gången.
Hon är uppvuxen med hästar på landet och rör sig naturligt mellan de stora djuren som just nu ryktas och får sina hovar kratsade. Utanför sitter en hund och speglar sig i en vattenpöl, den får en snabb klapp på huvudet och tittar upp när Pamela passerar. Sen återgår den nyfiket till sin spegelbild.

Den nya pickupen Renault Alaskan blir också noggrant granskad. Pamela Hanné tittar på bilen ur alla möjliga vinklar. Hon går runt flera varv, noterar linjerna i den nytvättade karossen och känner på de blänkande detaljerna.

– Den är jättefin! Men jag tänker nog att jag vill skita ner den. Det här är en arbetsbil som är byggd för att användas och jag vill att det ska komma fram i bilden, säger hon.

Se filmen bakom bilden då Pamela Hanné tolkar uppgiften.

När Pamela fick uppdraget att fotografera Renault Alaskan och förstod att det handlade om en pickup bestämde hon sig direkt för att hennes bild skulle spegla hennes barndom.
– Vi fick ledorden Djärvhet och Sverige innan vi tog våra bilder. Och Sverige är för mig frihet, så har även min uppväxt varit. Vi har varit väldigt självständiga. Jag tycker att bilen själv står för djärvheten, det är en bil som man kan använda till så mycket. Det är en snygg arbetsbil, en modig bil.

Läs mer om Renault Alaskan

image
Vi fick ledorden Djärvhet och Sverige innan vi tog våra bilder. Och Sverige är för mig frihet, så har även min uppväxt varit.

”Fotografi för mig är att kunna närvara i ett ögonblick lite längre”

– För mig har det här med pickuper alltid legat varmt om hjärtat. Jag är uppvuxen med en pickup, jag kommer ihåg hur den luktade inuti, hur sätena var slitna och hur vi hade allt på flaket. Det var hundar, höbalar, kompisar och allt möjligt!

Pamela Hanné har varit i branschen sen 1999. Hon började som stylist och har lärt sig konsten att fotografera på egen hand. Nu arbetar hon med foto, konst och styling och får många olika typer av uppdrag, som till exempel porträttfotografering, reklamjobb och modeplåtningar.
En av hennes styrkor är uppbyggnaden av en bild, att hitta en känsla och få allt att klaffa innan själva fotot tas.

– Jag jobbar inte dokumentärt, jag skapar innehållet i bilderna. För mig är det viktigt att det finns en berättelse och att man får fram den känsla som man vill förmedla. Oavsett om det är ångest, glädje eller sexuell attraktion så är det något jag jobbar mycket med.

– Jag är ingen typisk bilfotograf, för mig var det viktigaste att hitta en situation som känns naturlig för Renault Alaskan. Jag vill berätta att det är en bil som tål det mesta, att man inte behöver vara rädd för att använda den, säger Pamela.

Läs mer om Renault Alaskan

image

”Här ville jag berätta att det är en bil som tål det mesta, att man inte behöver vara rädd för att använda den”

Många fotografer använder mycket teknik när de jobbar. Pamela föredrar dock att hålla det så enkelt som möjligt. Både av praktiska och konstnärliga skäl.

– Eftersom jag jobbar så mycket med att förbereda bilden, jag gör nästan allt själv, måste jag jobba ganska enkelt. Min stil är också sådan att jag vill att det ska kännas mer verkligt, jag använder mig till exempel mycket av befintligt ljus. Jag tycker inte att det är nödvändigt att släpa på tio blixtar och hålla på med ljussättning i flera timmar.

Trots att Pamela inte använder sig av så mycket teknik när hon tar sina bilder är det ofta många saker som ska med när hon är ute på uppdrag. Det stora flaket på Renault Alaskan kommer väl till pass när hon förutom sin fotoutrustning nu också vill ha med sig säckar med kläder och en hel del annan rekvisita som kan behövas när hon tar sin bild.
– För mig är det här den perfekta bilen när jag jobbar. Jag får med mig alla grejer och den är skön att åka i, säger hon.

När bilen är lastad sätter sig Pamela bakom ratten och startar motorn. Lars, som ska vara modell, slår sig ner i passagerarsätet. Pamela tittar upp mot molnen genom vindrutan och får en liten bekymrad rynka mellan ögonen. Det är regn i luften och himlen kan snart vara jämngrå, något som inte alls gör sig bra på bild. Nu vill Pamela att det ska gå så fort som möjligt, men visar inga tecken på stress.

– Vädret är ju inget man kan göra något åt, suckar hon när hon styr ner Renault Alaskan mot det gärde där bilden ska tas.
På vägen hittar hon en lerpöl, stor som en halv fotbollsplan. Pamela lägger i fyrhjulsdriften och låter bilen sladda runt i geggan. Efter någon minut är bilen ordentligt nersmutsat och därmed färdig för fotografering.

Läs mer om Renault Alaskan

image

"För mig är det här den perfekta bilen när jag jobbar. Jag får med mig alla grejer och den är skön att åka i"

På gärdet utbryter ett härligt kaos. Framför sin uppställda kamera dekorerar Pamela flaket med höbalar och berättar för Lars hur hon vill att han ska agera i bilden:
– Du ska vara lite cool!
Tanja, som också ska vara modell, kommer med en häst. Någon annan har med sig en liten söt hund som glatt nosar på allt och alla. Hästen verkar inte alls vara sugen på att stå still, utan måste mutas med godsaker var tionde sekund för att inte ge sig iväg. Hunden hittar något spännande under bilen och vägrar under en lång stund att komma fram. Pamela ger instruktioner, rättar till kläder och lockar på djuren samtidigt som hon försöker att hålla koll på sin kamera.

Men plötsligt fryser allt i ett kort perfekt ögonblick. Hästen står åt rätt håll, hunden är på plats och Lars har den perfekta blicken coolt riktad mot horisonten. Då går slutaren på Pamelas kamera och hennes berättelse om Renault Alaskan finns där på minneskortet.
– Det är det här det handlar om. För mig är fotografi att kunna närvara i ett ögonblick lite längre. Det är nästan som magi, säger Pamela Hanné.

Läs mer om Renault Alaskan

image

Om tävlingen
• Tre fotografer har fått i uppdrag att fotografera den nya pickupen Renault Alaskan som nu lanseras i Sverige.
• Reglerna är enkla: De får en dag på sig att ta sina bilder och de ska följa de två ledorden “Djärvhet” och “Sverige”.
• Under tre veckor kommer fotograferna att få presentera sig själva och sina bilder. Sen är det du som läser det här som tillsammans med en jury från Renault utser en vinnare. Omröstningen pågår 15–22 december och resultatet presenteras efter det.
• Den fotograf som har tagit den bästa bilden vinner en bil från Renault under två år.

Läs mer om Renault Alaskan