hela denna avdelning är en annons från Nicorette®

Stressad? Tipsen för att hålla dig lugn när du slutar röka

Många rökare sträcker sig efter cigaretter så fort de blir stressade. Här är några tips för att hantera din stress när du slutar röka.

Klicka här för att hitta en plan som kan hjälpa dig bli rökfri för gott

 

Det är inte helt ovanligt att rökare väljer att hantera stress genom att tända en cigarett. När det är mycket att göra på jobbet, när man står inför ett problem som inte går att lösa direkt eller en situation som känns påfrestande – då går man ut och tar några bloss med förhoppning om att lugnet ska infinna sig.

Här är några tips för att lyckas hantera din stress när du slutar röka.

 

#1: Lev i nuet

Ibland kan vi känna oss överväldigade av allt runt omkring som kräver vår uppmärksamhet. Ta ett djupt andetag, lägg allt som kan vänta åt sidan och koncentrera dig på vad som är framför dig.

 

#2: Ta dig tiden att njuta

Att medvetet ta sig tiden för att göra saker som får dig att må bra, det är viktigt. Det kan exempelvis vara att lyssna på musik, titta på en film eller leka med din hund. Det här är inte bara en bra distraktion, det kan också öka din energi och göra det lättare att hantera stressiga situationer när de uppkommer.

 

#3: Aktivera dig!

Studier visar att fysiska aktiviteter stimulerar hjärnans kemikalier som är kopplade till välmåendet. Välj en aktivitet som du verkligen gillar – en som inte känns som ytterligare en sak på din att göra-lista.

 

#4: Ta hjälp att hantera suget

Nikotinabstinens kan öka känslan av stress och irritation. Visste du att du kan öka dina chanser att lyckas sluta röka om du använder ett nikotinläkemedel som komplement till din viljestyrka?

 

Nikotinläkemedel kan hjälpa dig reducera både abstinenssymtomen och begäret att röka genom att förse kroppen med nikotin. Produkterna innehåller lägre nivåer av nikotin än cigaretter och tas upp långsammare av kroppen och under mer kontrollerade former. Därför är risken att bli beroende av nikotinläkemedel lägre än med cigaretter och andra tobaksprodukter.

 

#5: Försök att utveckla en ”jag klarar det”-attityd

Att hålla sig positiv kan göra stor skillnad när du tar dig an utmaningar. Om du tror på dig själv, att du klarar det, ökar chanserna markant att du lyckas sluta röka jämfört med om du inte tror på dig själv.

 

Att sluta röka är en av de mest fantastiska saker som du kan göra, men det är också en av de tuffaste. Därför har NICORETTE® tagit fram sluta röka-planer, kallade Mitt Rökstopp, för att hjälpa dig att slippa rökning och nikotin helt.

 

Klicka här för att hitta rätt produkt för dig

 

Nicorette® (nikotin) tuggummi, inhalator, resoriblett, depotplåster, sugtablett, munhålespray. Läkemedel vid rökavvänjning. Från 18 år. Läs alltid bipacksedeln, särskilt vid sjukdom eller graviditet. © McNeil Sweden AB, Box 4007, 169 04 Solna, 2018. SE/NI/18-1930