hela denna avdelning är en annons från Nicorette®

Guide: Nikotinabstinens – så här hanterar du den

Funderar du på att sluta röka? Grattis, då har du kommit en bra bit på vägen. NICORETTE® har tagit fram sluta röka-planer, kallade Mitt Rökstopp, som kan göra resan till ett rökfritt liv lite lättare.

Något som de flesta upplever när det är dags att sluta röka är abstinens. Det kan visa sig på flera olika sätt, till exempel som en känsla av irritation, ångest och dåligt humör. Det finns hjälp att få, men det kan ibland vara svårt att veta vilka nikotinläkemedel man ska använda, på vilket sätt och hur länge man kan använda dem.

 

Utmaningarna är många och varierar från person till person, därför har NICORETTE® tagit fram Mitt Rökstopp. Varje framtagen plan hjälper dig att förstå hur och när du ska använda de olika produkterna, samt hur du kan kombinera dessa för att få hjälp att lyckas bli helt rökfri.

 

Vissa dagar är lättare än andra och det kan finnas situationer som utlöser röksug. Baserat på hur just dina rökvanor ser ut, hjälper NICORETTE dig att välja vilken typ av nikotinläkemedel som passar för din situation och hur du ska minska användningen över tid.

 

Med hjälp av en anpassad sluta röka-plan och tipsen nedan är du redo att tackla även den jobbigaste abstinensen.

 

#1: Vad sätter igång ditt röksug?

Börja med att identifiera vad och vilka situationer som faktiskt får dig att vilja röka den där cigaretten. Det kan till exempel vara den första koppen kaffe på morgonen som aktiverar suget. Situationer som du kommer fram till att de sätter igång ditt röksug, kan vara bra att undvika under den första tiden, när abstinensen är som starkast.

 

#2: Skapa en ny vana

Det kan ta lång tid att skapa sig en ny vana. För att komma bort från dina gamla rökvanor är det viktigt att ersätta dem med något nytt. Brukar du röka på jobbet, festen eller kanske när du är stressad? När du vanligtvis skulle ta en cigarett är det bra att göra något helt nytt som substitut, som att ringa en vän eller gå en promenad.

 

#3: Fokusera på det positiva

Abstinens uttrycker sig på besvärliga sätt, därför är det viktigt att tänka positivt. Försök fokusera på de bra sakerna med att sluta röka och låt de tankarna ta större plats än det negativa. Ett tips är att skriva ner tankarna i telefonen så du kan titta på dem när det är tungt.

 

#4: Förbered dig

Det är tufft att sluta röka, men det är också värt det i slutändan. Det är bra att faktiskt förbereda sig på att vägen dit inte kommer vara helt spikrak – och det är okej. Ett bra tips är att testa ett nikotinläkemedel för att handskas med abstinensen, vilket kan vara ett bra sätt att vara beredd när det känns jobbigt.

 

Nicorette (nikotin) tuggummi, inhalator, resoriblett, depotplåster, sugtablett, munhålespray. Läkemedel vid rökavvänjning. Från 18 år. Läs alltid bipacksedeln, särskilt vid sjukdom eller graviditet. © McNeil Sweden AB, Box 4007, 169 04 Solna, 2017. SE/NI/17-1840

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies