Maten du ska undvika – vad kan och törs man äta som gravid?

Måste man säga hej då till sushi så fort man plussar på stickan? Och stämmer det som faster Britta säger om ost – att det är farligt för bebisen i magen?
Du kan tyvärr inte stoppa i dig allt du blir sugen på, även om dina gravid-cravings säger något annat.

Läs mer om Modernas gravidförsäkringar och ta del av vanliga frågor och svar om graviditeter och barn.

 

Det är alltid bättre att lyssna på sin barnmorska när det gäller kost under graviditeten, än på släkt och vänner. Livsmedelsverket kommer regelbundet med nya direktiv och det som varnades för i början av 2000-talet kan vara helt okej i dag. Du behöver inte heller äta dubbelt så mycket bara för att du är gravid, men det är viktigt att öka intaget av näring för att både du och barnet i din mage ska växa och må bra.

 

Kaffe kan öka risken för missfall

Spenderar du dina dagar med en kopp kaffe i handen på jobbet är det dags att byta ut det svarta guldet mot vatten. Högst 300 milligram koffein per dag är okej – det motsvarar tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) om dagen. Dricker du mer kan det vara skadligt för barnet i magen och öka risken för missfall. När det gäller te så är rekommendationen upp till sex koppar svart te (2 dl/kopp).

 

Köttet ska vara genomstekt

En smaskig och riktigt blodig stek får tyvärr vänta nio månader. Kött som inte är genomstekt eller genomkokt kan innehålla skadliga bakterier och parasiter. Samma sak gäller med rå eller otillräckligt värmebehandlad fisk – och även skaldjur. Så tyvärr är en härlig räkfrossa inte att rekommendera på menyn.

 

Fiskar kan innehålla miljögifter

Fisk och skaldjur är rika på D-vitamin, jod och selen, som är viktiga när du är gravid. Fet fisk – som lax och makrill – innehåller också omega 3-fett. Ät därför fisk gärna två–tre gånger i veckan och välj olika sorter, både mager och fet. Men vissa fiskar kan ha förhöjda halter kvicksilver eller dioxin och PCB. Du bör inte äta dessa så ofta, högst två-tre gånger per år. Det gäller till exempel gädda, gös, svärdfisk och tonfisk.

När det gäller gravad, rökt fisk och sushi: Ät nygjorda eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum. I dag finns gott om restauranger som serverar gravid-sushi.

 

Hej då ostbrickan

Gravida ska inte äta opastöriserad mjölk eller ost. Brieost och gorgonzola är gjorda av pastöriserad mjölk, men det kan finnas listeriabakterier i dem. Var försiktig och välj hellre det säkra före det osäkra. Nio månader går fort och snart kan du njuta av alla ostar du vill.

 

Att tänka på utomlands

Om du reser utomlands är det extra viktigt att tänka på vad du stoppar i dig eftersom vissa länder har fler skadliga bakterier och parasiter än vad vi har i Sverige. Var också försiktig med osköljda frukter, bär och grönsaker. En tumregel är att vara noga med hygienen i köket oavsett vad du äter – eller var i världen du befinner dig.

 

Läs mer om Modernas gravidförsäkringar och ta del av vanliga frågor och svar om graviditeter och barn.

 

Källa: www.livsmedelsverket.se

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies